Poświadczenie własnoręczności podpisu

Kod RWA

ORG.5321

Wymagane dokumenty

Wniosek o poświadczenie własnoręczności podpisu,

  1. Dowód osobisty osoby składającej podpis lub inny dokument potwierdzający tożsamość – do wglądu urzędnika,
  2. Wypisane upoważnienie bez podpisu osoby upoważniającej (własnoręczny podpis musi zostać złożony w obecności urzędnika,
  3. Wypisane oryginalne druki rentowe z ZUS lub KRUS bez podpisów osób składających oświadczenia lub deklaracje,

Miejsce złożenia dokumentów

Sekretariat – pok. Nr 16, I piętro, tel. 862779900

Opłaty

Opłata skarbowa od czynności urzędowej:

►za poświadczenie własnoręczności podpisu na upoważnieniach – od każdego podpisu - 9 zł (ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej Dz. U. 2020.1546 j.t)

►za poświadczenie własnoręczności podpisu na dokumentach do ZUS lub KRUS – czynność nie podlega opłacie skarbowej (art. 2 ust. 1 pkt 1 b ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej Dz.U. 2020.1546 j.t.).

Opłatę można uiścić w kasie Banku Spółdzielczego w Ciechanowcu Oddział w Nurze lub za pomocą bankowości elektronicznej numer rachunku BS Ciechanowiec Oddział Nur 64 8749 0006 2600 0013 2000 0010

Termin i sposób załatwienia

Niezwłocznie po złożeniu podpisu.

Podstawa prawna

Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 7 lutego 2007 r. w sprawie sporządzania niektórych poświadczeń przez organy samorządu terytorialnego i banki (Dz.U.2007.27.185),

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 11 października 2011 r. w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno-rentowe (Dz.U.2011.237.1412),

Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. 2021.291 j.t.),

Tryb odwoławczy

Nie przysługuje.

Inne informacje

►Poświadczanie własnoręczności podpisów na dokumentach, zgodnie z art. 79 pkt 2, art. 96-101 ustawy z 14 lutego 1991 r. - Prawo o notariacie ( Dz.U. 2020.1192 j.t.), należy do zadań notariusza. Rozdział 4 ustawy - Prawo o notariacie (art. 96-101) określa zasady dokonywania przez notariusza następujących poświadczeń: własnoręczności podpisu, zgodności odpisu, wyciągu lub kopii z okazowym dokumentem, datę okazania dokumentu, pozostawania osoby przy życiu lub w określonym miejscu.
►Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 101 cytowanej ustawy, minister sprawiedliwości 12 kwietnia 1991 r. wydał rozporządzenie w sprawie sporządzania niektórych poświadczeń przez organy samorządu terytorialnego i banki (Dz.U. 2007.27.185). Zgodnie z par. 1 tego rozporządzenia, w miejscowościach, w których nie ma kancelarii notarialnej, wójt gminy jest upoważniony do poświadczania własnoręczności podpisu:
- na pismach upoważniających do odbioru przesyłek i sum pieniężnych oraz odbioru dokumentów z urzędów i instytucji,
- na oświadczeniach stwierdzających stan rodzinny i majątkowy, składającego oświadczenie.


Stwierdzenie własnoręczności podpisu w sprawach umowy dzierżawy nie podlegają pod przedmiotową regulację, dlatego też nie ma podstaw do żądania poświadczenia umowy.

Poświadczenia własnoręczności podpisu w tej sprawie powinien dokonać notariusz.

Formularze i załączniki

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Urząd Gminy Nur
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 16 października 2015 14:58
Dokument wprowadzony do BIP przez: Andrzej Warchala
Ilość wyświetleń: 3341
22 lutego 2021 13:55 (Klaudia Korycka) - Aktualizacja danych sprawy.
16 października 2015 14:59 (Andrzej Warchala ) - Dodanie załącznika.
16 października 2015 14:58 (Andrzej Warchala ) - Utworzenie sprawy.