Zawarcie związku małżeńskiego

Kod RWA

USC.5351

Wymagane dokumenty

1. Osoby zamierzające zawrzeć związek małżeński przedkładają dowody osobiste lub paszporty (w przypadku cudzoziemca).

2. W przypadku cudzoziemców należy przedłożyć:

a) dokument tożsamości - dowód osobisty lub paszport lub karta pobytu;

b) odpis aktu urodzenia, a jeżeli pozostawał uprzednio w związku małżeńskim - odpis aktu małżeństwa z adnotacją o jego ustaniu lub unieważnieniu albo odpis aktu małżeństwa wraz  z dokumentem potwierdzającym jego ustanie lub unieważnienie.

Powyższe dokumenty należy złożyć wraz z tłumaczeniem  wykonanym przez: tłumacza przysięgłego wpisanego na listę prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości, tłumacza przysięgłego uprawnionego do dokonywania takich tłumaczeń w Państwach członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG), konsula;

Tłumaczenia nie wymagają dokumenty wydane na drukach wielojęzycznych.

c) dokument stwierdzający, że zgodnie z właściwym prawem może zawrzeć małżeństwo. Jeżeli otrzymanie powyższego dokumentu napotyka trudne po przezwyciężenia przeszkody, sąd w postępowaniu nieprocesowym na wniosek cudzoziemca może go zwolnić od złożenia tego dokumentu.

 Udział biegłego lub tłumacza, przy składaniu oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński oraz w procedurze związanej z zawarciem związku małżeńskiego zapewniają osoby składające te oświadczenia lub osoby zamierzające zawrzeć małżeństwo, jeżeli nie potrafią porozumieć się z kierownikiem urzędu (dotyczy również świadków).

Przy składaniu dokumentów w sprawie wydania zaświadczenia osoba wypełnia i podpisuje w obecności kierownika zapewnienie.

W momencie składania zapewnienia nupturienci (osoby mające zawrzeć związek małżeński) podejmują decyzję o wyborze nazwiska noszonego po zawarciu związku małżeńskiego przez małżonków oraz dzieci pochodzących z tego małżeństwa. Decyzję dotyczącą wyboru nazwiska można podjąć do momentu zawarcia związku małżeńskiego poprzez złożenie stosownego oświadczenia.

Miejsce złożenia dokumentów

Urząd Gminy Nur, Urząd Stanu Cywilnego, ul. Drohiczyńska 2, 07-322 Nur, parter pok. nr 1 i nr 2. 

Opłaty

Opłata skarbowa w wysokości 84 zł za sporządzenie aktu.

W przypadku ślubu poza lokalem USC dodatkowa opłata wynosi 1000 zł.

Termin i sposób załatwienia

Podczas składania dokumentów (zapewnienia) ustalany jest termin zawarcia związku małżeńskiego.

Podstawa prawna

- Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 463 ze zm.),

- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz.U. z 2020 r., Poz. 1546 ze zm.).

Tryb odwoławczy

Nie dotyczy.

Inne informacje

Urząd Gminy Nur, Urząd Stanu Cywilnego, ul. Drohiczyńska 2, 07-322 Nur, parter pok. nr 1 i nr 2. e-mail: usc.nur@gminanur.pl, tel. 862779912.

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Urząd Gminy Nur
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 20 grudnia 2015 20:49
Dokument wprowadzony do BIP przez: Andrzej Warchala
Ilość wyświetleń: 1306
02 marca 2021 07:53 (Klaudia Korycka) - Aktualizacja danych sprawy.
20 grudnia 2015 20:50 (Andrzej Warchala ) - Aktualizacja danych sprawy.
20 grudnia 2015 20:49 (Andrzej Warchala ) - Utworzenie sprawy.