Nur, 10 sierpnia 2022 r.
GGP.6220.2.2022
ZAWIADOMIENIE - OBWIESZCZENIE
O WYDANIU DECYZJI O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH
Wójt Gminy Nur działając na podstawie art. 85 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r.
o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r., poz. 1029 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą „ooś”, w związku z art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania
administracyjnego (Dz. U. z 2021 r., poz. 735 z późn. zm.), zwanej dalej „kpa”, zawiadamia, że została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia polegającego na „budowie samoobsługowej myjni samochodowej z instalacją do podczyszczania ścieków przemysłowych, na działce o numerze ewidencyjnym 602 w obrębie Nur, gmina Nur”, które zostało zakwalifikowane jako potencjalnie mogące znacząco oddziaływać na środowisko, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 80 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), dla którego sporządzenie raportu
o oddziaływaniu na środowisko może być wymagane.
Strony postępowania mogą zapoznać się z treścią wydanej decyzji, dokumentacją zgromadzoną w przedmiotowej sprawie, w tym z uzgodnieniami i opiniami organów, o których mowa w art. 77 ust. 1 ustawy „ooś”. Sposób i forma udostępnienia dokumentów do wglądu, po kontakcie telefonicznym
z pracownikiem Urzędu Gminy Nur, ul. Drohiczyńska 2, 07-322 Nur, pok. Nr 9, nr tel: 86 277 99 05,
od poniedziałku do piątku godz. 7.30-15.30, lub za pośrednictwem poczty elektronicznej
e-mail: ugnur@gminanur.pl. lub gospodarkagruntami@gminanur.pl
Liczba stron w powyższej sprawie przekracza 10, dlatego zgodnie z art. 74 ust. 3 ustawy „ooś”, oraz art. 49 ustawy „k.p.a”, zawiadomienie zamieszcza się na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Gminy Nur w zakładce Komunikaty, oraz na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy Nur i na tablicy ogłoszeń sołectwa Nur.
Zawiadomienie uznaje się za doręczone po upływie 14 dni od dnia, w którym nastąpiło udostępnienie pisma w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy Nur.
Wójt Gminy Nur
Rafał Kruszewski
Otrzymują:
Nur, 10 sierpnia 2022 r.
GGP.6220.2.2022
D E C Y Z J A
Na podstawie art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 73 ust. 1, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust. 2 pkt 2 i ust. ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U.2022. 1029
z późn.zm.), zwanej dalej ustawą „ooś”, w związku z § 3 ust. 1 pkt 80 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U.
z 2019 r. poz. 1839), art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2021. 735 z późn.zm. ), zwanym dalej „ kpa”, po rozpatrzeniu wniosku złożonego przez Ewę Stokowską w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „budowie samoobsługowej myjni samochodowej z instalacją do podczyszczania ścieków przemysłowych, na działce o numerze ewidencyjnym 602 w obrębie Nur, gmina Nur” oraz zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ostrowi Mazowieckiej, Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarząd Zlewni w Sokołowie Podlaskim i Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie
o r z e k a s i ę
a) prace należy wykonywać przy użyciu sprawnego technicznie sprzętu, które zapewni zabezpieczenie środowiska gruntowo-wodnego przed wyciekami płynów technicznych i paliw,
b) pracownikom prowadzącym budowę należy zapewnić dostęp do pomieszczeń sanitarnych,
c) powstające ścieki przemysłowe po podczyszczeniu w separatorze substancji ropopochodnych odprowadzić do szczelnych zbiorników z okresowym wywozem do oczyszczania ścieków,
d) minimum dwa razy do roku dokonywać okresowej kontroli separatora, na bieżąco usuwać wszelkie niesprawności w działaniu. Przeglądy eksploatacyjne powinny być wykonywane przez wyspecjalizowane firmy, które dokonują także unieszkodliwienia odpadów ropopochodnych, szlamów, osadów, mieszanin wodno- olejowych,
e) w czasie budowy i eksploatacji inwestycji, koniecznie i ze szczególną starannością zabezpieczyć teren przed przenikaniem/przesączaniem zanieczyszczeń w glebę i wody gruntowe, ze względu na bliskie sąsiedztwo studni głębinowych i Stacji Uzdatniania Wody w Nurze,
f) wszelkie materiały i substancje mogące mieć negatywny wpływ na środowisko, a niezbędne w trakcie prac budowlanych należy zabezpieczyć przed rozlewaniem i mieszaniem z opadami atmosferycznymi,
g) odpady należy magazynować selektywnie w zamkniętych, szczelnych i oznakowanych pojemnikach, ustawionych w wyznaczonym miejscu na utwardzonym podłożu, zabezpieczonym przed wpływem warunków atmosferycznych, a następnie przekazywać podmiotom do dalszego zagospodarowania,
h) w przypadku stwierdzenia awarii sprzętu budowlanego jego prace należy niezwłocznie przerwać,
a ewentualne wycieki płynów eksploatacyjnych należy gromadzić w szczelnych pojemnikach ustawionych pod maszynami; uszkodzony sprzęt do czasu odtransportowania do miejsca serwisowania należy umieścić na utwardzonym terenie. Rekultywację tego terenu należy przeprowadzić odpowiednim sorbetem. Zanieczyszczony grunt należy zebrać do szczelnego pojemnika, a następnie przekazać uprawnionym odbiorcom,
U z a s a d n i e n i e
Zgodnie z treścią art. 84 w sytuacji, gdy nie została przeprowadzona ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach właściwy organ stwierdza brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. W decyzji, właściwy organ może określić warunki lub wymagania, o których mowa w art. 82 ust. 1 pkt 1 lit. b lub c, lub nałożyć obowiązek działań, o których mowa w art. 82 ust. 1 pkt 2 lit. b lub c. Charakterystyka przedsięwzięcia stanowi załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Przedmiotowe przedsięwzięcie zostało zakwalifikowane jako potencjalnie mogące znacząco oddziaływać na środowisko, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 80 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), tj. instalacje do oczyszczania ścieków przemysłowych z wyłączeniem instalacji, które nie powodują wprowadzania do wód lub urządzeń wodnych ścieków zawierających substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego oraz warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzeniu do wód lub do ziemi ścieków, a także przy odprowadzaniu wód opadowych lub roztopowych do wód lub do urządzeń wodnych.
Teren, na którym zlokalizowana będzie planowana inwestycja jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, przyjętym uchwałą Nr IX/65/2019 Rady Gminy Nur z dnia 16 września 2019 roku (Dz. Urzęd. Woj. Maz. z 2019 r, poz. 11125) oraz Uchwałą Nr XXVIII/193/22 Rady Gminy Nur
z dnia 30 marca 2022 r.,
11 kwietnia 2022 r. do Wójta Gminy Nur wpłynął wniosek Ewy Stokowskiej o wydanie decyzji
o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia polegającego na „budowie samoobsługowej myjni samochodowej z instalacją do podczyszczania ścieków przemysłowych, na działce o numerze ewidencyjnym 602 w obrębie Nur, gmina Nur”
9 maja 2022 r. Wójt Gminy Nur po wcześniejszym zapoznaniu się z materiałami zawierającymi szczegółową informację o planowanym przedsięwzięciu, na podstawie art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ust. 2 ustawy
z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. 2022. 1029
z późn.zm.) oraz art. 106 § 2 Kpa, wystąpił z wnioskiem do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ostrowi Mazowieckiej, Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarząd Zlewni
w Sokołowie Podlaskim oraz do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie o wydanie opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla którego sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko może być wymagane. Strony postępowania ustalono zgodnie
z przepisami art. 74 ust. 3a pkt 1 ustawy ooś.
Dnia 9 maja 2022 r. strony postępowania zostały poinformowane o wszczęciu postępowania oraz
o możliwości składania uwag i wniosków poprzez obwieszczenie w Biuletynie Informacji Publicznej, na tablicy informacyjnej Urzędu Gminy Nur oraz na tablicy ogłoszeń sołectwa Nur.
W toku prowadzonego postępowania otrzymano opinie wymagane przepisami art. 64 ust. 1 pkt.1 ustawy „ooś”:
1) Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ostrowi Mazowieckiej (opinia sanitarna znak: ZNS.7040.15.2022.H.C z dnia 18 maja 2022 r. (data wpływu 20.05.2022 r.),
2) Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie, znak: WOOŚ-I.4220.752.2022 IP
z dnia 7 czerwca 2022 r. ( data wpływu: 07.06.2022 r)
3) Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarząd Zlewni w Sokołowie Podlaskim: LU.ZZŚ.2.4360.158.2022.KK z dnia 24 czerwca 2022 r. (data wpływu 28.06.2022 r.),
20 maja 2022 r. do Wójta Gminy Nur wpłynęła opinia sanitarna znak ZNS.7040.15.2022.HC w której PPIS, ze względu na rodzaj planowanego przedsięwzięcia stwierdził potrzebę przeprowadzenia oceny odziaływania na środowisko na realizację przedsięwzięcia polegającego na „budowie samoobsługowej myjni samochodowej z instalacją do podczyszczania ścieków przemysłowych, na działce o numerze ewidencyjnym 602 w obrębie Nur, gmina Nur”. W opinii PPIS raport w szczególności powinien zawierać oddziaływanie w zakresie emisji zanieczyszczeń do wód powierzchniowych oraz hałasu, ponieważ przedsięwzięcie w czasie eksploatacji może stanowić dla terenów z zabudową mieszkaniową uciążliwość
w postaci emisji zanieczyszczeń do wód, a także hałasu do środowiska.
Opinia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie, otrzymana dnia 7 czerwca
2022 r. nie wskazuje konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla realizacji przedsięwzięcia polegającego na „budowie samoobsługowej myjni samochodowej z instalacją do podczyszczania ścieków przemysłowych, na działce o numerze ewidencyjnym 602 w obrębie Nur, gmina Nur”.
W uzasadnieniu opinii RDOŚ wskazał, że teren przeznaczony pod przedmiotową inwestycję, położony jest w otulinie Nadbużańskiego Parku Krajobrazowego, zwanego dalej NPK, dla którego obowiązującym aktem prawnym jest Rozporządzenie Nr 3 Wojewody Mazowieckiego z dnia 15 marca
2005 r. w sprawie Nadbużańskiego Parku Krajobrazowego ( Dz. Urz. Woj. Maz. Nr 66 poz.1701, ze zm.).Najbliżej położone obszary Natura 2000 od planowanej inwestycji znajdują się o odległości około 0,02 km jest to obszar ochrony ptaków - Dolina Dolnego Bugu PLB140011 i około 0,09 km od specjalnego obszaru ochrony siedlisk - Ostoja Nadbużańska PLH140011.
Otulina NPK nie należy do ustawowo wyodrębnionych form ochrony przyrody, a co za tym idzie, nie obowiązuje w jej granicach zamknięty katalog zakazów. Wskazać jednak należy, że zgodnie z art. 5 pkt 14 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r o ochronie przyrody otulina NPK stanowi strefę ochronną, graniczącą
z formą ochrony przyrody i wyznaczoną indywidualnie dla form ochrony przyrody w celu zabezpieczenia przez zagrożeniami zewnętrznymi, wynikającymi z działalności człowieka. Ochrony cel otuliny NPK stanowi więc podstawę do formułowania ograniczeń w sferze wykonywania prawa własności w zakresie nieruchomości położonych w jej granicach. Zdefiniowane w art. 5 pkt 29 ustawy zagrożenia zewnętrzne,
to czynniki mogące wywołać niekorzystne zmiany cech fizycznych, chemicznych lub biologicznych zasobów, tworów i składników chronionej przyrody, walorów krajobrazowych orz przebiegu procesów przyrodniczych, wynikające
z przyczyn naturalnych lub działalności człowieka, mające swoje źródło poza granicami obszarów i obiektów podlegających ochronie prawnej. W otulinie NPK można zatem lokalizować tylko takie inwestycje, które dla parku krajobrazowego nie stwarzają zagrożenia wynikającego z działalności człowieka. Obszar realizacji inwestycji znajduje się w odległości około 100 m na południe od korytarza ekologicznego Doliny Dolnego Bugu. Zdaniem RDOŚ przedsięwzięcie nie ingeruje w siedliska naturalne i półnaturalne mogące stanowić chronione siedliska przyrodnicze i siedliska gatunków objętych dyrektywami-ptasią i siedliskową.
Z uwagi na sposób zagospodarowania miejsca inwestycji oraz jego otoczenie uznano, że nałożenie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko ze względu na uwarunkowania przyrodnicze nie jest konieczne. Zakres i lokalizacja przedsięwzięcia, które będzie położone na terenie już przekształconym antropogenicznie oraz w sąsiedztwie istniejącej zabudowy, realizacja i funkcjonowanie planowanej inwestycji nie będzie negatywnie oddziaływać na przyrodę NPK. Inwestycja nie będzie również znacząco negatywnie oddziaływać na przedmioty ochrony i integralność obszarów Natura 2000 oraz na spójność Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000. Realizacja inwestycji nie wpłynie również znacząco negatywnie na funkcjonowanie w/w korytarza ekologicznego, a także nie przyczyni się w sposób istotny do zmniejszenia różnorodności biologicznej terenu oraz zwiększenia wrażliwości elementów środowiska przyrodniczego na ewentualne zmiany klimatyczne obszaru oraz nie wpłynie znacząco negatywnie na siedliska łęgowe.
Pismem LU.ZZŚ.2.4360.158.2022 KK z dnia 25 maja 2022 r. Wójt Gminy Nur otrzymał wezwanie
do uzupełnienia karty informacyjnej przedsięwzięcia. Wezwanie to 8 czerwca 2022 r. zostało przekazane inwestorowi, a następnie uzupełnione 10 czerwca 2022 r. Uzupełnienie karty informacyjnej przedsięwzięcia do Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarząd Zlewni w Sokołowie Podlaskim wpłynęło dnia 15 czerwca br.
28 czerwca 2022 r. Państwowe Gospodarstwo Wodnego Wody Polskie przekazały opinię, w której także nie stwierdziło potrzeby przeprowadzenia oceny odziaływania przedsięwzięcia na środowisko ze względu na brak negatywnego wpływu tego przedsięwzięcia na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, których mowa w ustawie Prawo Wodne. Wskazuje jednak na konieczność uwzględnienia
w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach następujące warunki i wymagania:
a) prace należy wykonywać przy użyciu sprawnego technicznie sprzętu, które zapewni zabezpieczenie środowiska gruntowo-wodnego przed wyciekami płynów technicznych i paliw,
b) pracownikom prowadzącym budowę należy zapewnić dostęp do pomieszczeń sanitarnych,
c) powstające ścieki przemysłowe po podczyszczeniu w separatorze substancji ropopochodnych odprowadzić do szczelnych zbiorników z okresowym wywozem do oczyszczania ścieków,
d) minimum dwa razy do roku dokonywać okresowej kontroli separatora, na bieżąco usuwać wszelkie niesprawności w działaniu. Przeglądy eksploatacyjne powinny być wykonywane przez wyspecjalizowane firmy, które dokonują także unieszkodliwienia odpadów ropopochodnych, szlamów, osadów, mieszanin wodno- olejowych.
Inwestycja zlokalizowana jest w obrębie Jednolitej Części Wód Podziemnych (JCWPd) oznaczonych kodem: PLGW20055, która charakteryzuje się dobrym stanem ilościowym i dobrym stanem chemicznym. Osiągnięcie celów środowiskowych oceniono jako niezagrożone. JCWPd znajdują się w obszarze wyznaczonym do poboru wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi oraz w obszarze przeznaczonym do ochrony siedlisk lub gatunków, gdzie utrzymanie lub poprawa stanu jest ważnym czynnikiem w ich ochronie. Analizowany teren położony jest poza obszarem Głównych Zbiorników Wód Podziemnych. Inwestycja położona jest w otulinie NPK. Według Mapy Podziału Hydrograficznego Polski, najbliższy ciek wodny – rzeka Bug znajduje się w odległości ok.130 m od terenu przedsięwzięcia. Inwestycja nie znajduje się w obszarze zagrożenia powodzią.
Negatywne oddziaływanie, jakie mogą wystąpić na etapie realizacji przedsięwzięcia będą związane
z możliwością zanieczyszczenia wód podziemnych w wyniku uszkodzenia pracującego sprzętu i wycieku substancji ropopochodnych do wód lub gruntu. W celu ograniczenia możliwości wystąpienia takiej sytuacji należy używać sprzętu sprawnego technicznie i przestrzegać instrukcji obsługi poszczególnych urządzeń, pracownikom budowy należy zapewnić dostęp do pomieszczeń sanitarnych. Teren budowy należy wyposażyć w sorbet do usuwania ewentualnych wycieków płynów eksploatacyjnych z maszyn i urządzeń.
W Karcie informacyjnej przedsięwzięcia uwzględniono charakter, skalę i lokalizację przedsięwzięcia oraz planowane rozwiązania techniczne chroniące środowisko, nie przewiduje się negatywnego oddziaływania przedmiotowej inwestycji na stan jednolitych części wód, obszarów chronionych oraz na realizację celów środowiskowych określonych w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły”.
Na podstawie akt sprawy, w tym karty informacyjnej przedsięwzięcia, uwzględniono następujące uwarunkowania:
1) Rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia z uwzględnieniem:
a) rodzaju, cechach, skali przedsięwzięcia i usytuowaniu przedsięwzięcia
Jak wynika z Karty informacyjnej przedsięwzięcia, inwestor planuje budowę typowej myjni samochodowej dwustanowiskowej z kontenerem, samoobsługowej typu wiata, z centralnie umieszczonymi modułami myjącymi wykonanej w konstrukcji szkieletowej do mycia ręcznego, zlokalizowane w odrębnych boksach.
W założeniach projektowych przyjęto, że zostanie zastosowana myjnia firmy Eurowash, która realizuje ręczne mycie karoserii samochodów osobowych i dostawczych aktywną pianą, woskowanie na gorąco lub zimno oraz mycie. Mycie odbywać się będzie w systemie otwartym wodą z wodociągu gminnego.
Projekt odnosi się do realizacji obiektu usługowego, umiejscowionego w centralnej części miejscowości Nur, w obszarze na którym obecnie jest brak tego rodzaju urządzeń. Myjnia zlokalizowana będzie pomiędzy ul. Kościelną i ul. Drohiczyńską. Inwestor nie określił kierunków komunikacyjnych wjazdu i wyjazdu
z planowanej myjni.
b) Skala przedsięwzięcia
Przedsięwzięcie realizowane będzie na działkach o nr ewidencyjnych 602, 603, 604 o powierzchni całkowitej 0,40 ha, przy czym sama myjnia zajmie znikomą część tej powierzchni i zamknie się w obrębie działki nr 602 o powierzchni 0,21 ha, gdzie powierzchnia zabudowy myjni wyniesie 86,12 m².
Myjnia samochodowa samoobsługowa będzie składać się z dwóch stanowisk do mycia ręcznego zlokalizowanych w odrębnych boksach. Myjnia będzie realizować mycie karoserii samochodów osobowych oraz dostawczych ręcznie pianą aktywną, z woskowaniem na gorąco lub zimno oraz myciem. Mycie odbywać się będzie w systemie otwartym wodą dostarczaną z wodociągu gminnego. Na wszystkich stanowiskach zaprojektowano typowe kratki zlewne. Ścieki odprowadzane będą rurociągami odwadniającymi do separatora koalescencyjnego węglowodorów ropopochodnych ze zintegrowanym osadnikiem
o wydajności 61 l/s wyposażonego w obejście przelewowe tzw, by-pass. Podczyszczone ścieki
z węglowodorów będą odprowadzane do dwóch szczelnych zbiorników na nieczystości o pojemności 9,5m³ każdy a następnie za pomocą wozu asenizacyjnego wywożone do oczyszczalni ścieków. W czasie pracy myjni ręcznej maksymalne zużycie wody będzie wynosiło max 2,00 m3/h. W czasie normalnych warunków pracy, przepływ ścieków przez separator substancji ropopochodnych będzie wynosił 0,55 l/s. Sepatrator będzie redukował zanieczyszczenia ropopochodne do wielkości: węglowodory ropopochodne ˂ 5 mg/l, zawiesina ˂ 50 mg/l. Spełni tym samym wymogi rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 12 lipca 2019 r. w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego oraz warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu do wód lub do ziemi ścieków, a także przy odprowadzaniu wód opadowych lub roztopowych do wód lub do urządzeń wodnych (Dz. U. poz. 1311).
Podgrzewanie wody w myjni odbywać się będzie przy zastosowaniu pieca gazowego.
c) Usytuowanie przedsięwzięcia
Planowana inwestycja zlokalizowana będzie w centralnej części miejscowości Nur, gminie Nur
w powiecie ostrowskim, województwie mazowieckim, przy drodze gminnej. Obiekt usytuowany będzie
w obręb nr 0014 Nur na działce nr 602 o powierzchni 0,2100 ha. Zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gm. Nur działka nr: 602 oraz 603 i 604 zakwalifikowane są jako tereny zabudowy usługowej (U-07). Działki nr 602, 603 i 604 są częściowo zagospodarowane oraz użytkowane przez właściciela, a zarazem inwestora planującego budowę. Na działce nr 602 występuje budynek handlowo usługowy, dwukondygnacyjny. Działki nr 603 i 604 są niezabudowane i posiadają istniejące wjazdy z ul. Drohiczyńskiej i Kościelnej. Działki charakteryzują się dość dużą różnicą w terenie wynoszącą miejscami 279cm – naturalny spadek terenu w kierunku północnym i północno - zachodnim.
Na działce nr 603 i 604 planowana jest budowa budynku handlowo usługowego zgodnie z Decyzją 137/2021 Starosty Ostrowskiego z dnia 26-03-2021 r. o pozwoleniu na budowę ( budowę rozpoczęto wiosną 2022 r.).
Obszar opracowania (dz. nr 602, 603 i 604) graniczy:
- od północy z działką drogową, ul. Kościelna nr geod. 591
- od wschodu z działką budowlaną nr geod. 605
- od południa z działką drogową, ul. Drohiczyńska nr geod. 1252/2
- od zachodu z działką budowlaną nr geod. 601
Przedsięwzięcie zlokalizowane jest na terenie dla którego Gmina Nur obecnie posiada obowiązujący miejscowy planu zagospodarowania przestrzennego zatwierdzony Uchwałą nr IX/65/2019 Rady Gminy Nur
z dnia 16 września 2019 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Nur oraz Uchwałą Nr XXVIII/193/22 Rady Gminy Nur z dnia 30 marca 2022 r., w sprawie uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Nur – Etap II
Dojazd do bezobsługowej myjni samochodowej będzie się odbywał z ulicy Drohiczyńskiej i ul. Kościelnej. Projektowany dojazd pełnił będzie również funkcję drogi pożarowej.
Realizacja przedsięwzięcia odbywała się będzie na działkach o nr ewidencyjnych 602, 603, 604. Całkowita powierzchnia działek wynosi 0,40 ha. Sama myjnia będzie znajdowała się na działce o nr ewidencyjnym 602 o powierzchni 2100 m².
Myjnia będzie zamontowana pod wiatą na płycie betonowej.
Zestawienie powierzchni:
- powierzchnia zabudowy – 86,12 m²
- powierzchnia użytkowa pojedynczego stanowiska – 32,50 m²
- powierzchnia modułu – 11,67 m²
- całkowita powierzchnia użytkowa myjni – 86,12 m²
- długość całkowita myjni – 13,25 m²
- szerokość całkowita myjni – 6,50 m²
- kubatura – 300,25 m²
Na działce nr 602 występuje budynek handlowo usługowy, dwukondygnacyjny. Teren wokół budynku jest zagospodarowany zielenią niską oraz utwardzonymi placami zgodnie z aktualną mapą do celów projektowych. W północnym narożniku działki przy ul. Kościelnej wzdłuż granicy z działką nr 601 występuje nasadzenie wysokich drzew. Działki nr 603 i 604 są niezabudowane i posiadają istniejące wjazdy
z ul. Drohiczyńskiej i Kościelnej.
działki zostanie utwardzony kostką brukową.
Po zakończeniu realizacji przedsięwzięcia działki głównie przy jej granicach zostaną obsadzona krzewami
i drzewami.
Bryła obiektu będzie jednokondygnacyjna wykonana w konstrukcji stalowej, z dachem jednospadowym
z blachy trapezowej, z zewnętrznym systemem odprowadzenia wody deszczowej. Myjnia będzie przejazdowa z bocznymi, wypełniającymi ściankami parawanowymi wykonanymi z płyt PCV. Posadzka wykonana będzie z betonu szczelnego, zapewniająca odpływ do wpustu podłogowego. Powierzchnia będzie gładka, nienasiąkliwa, łatwo zmywalna, niepyląca, nie śliska oraz odporna na ścieranie i uderzenia mechaniczne W posadzce zamontowany będzie system antyzamarzaniowy. Ścieki z myjni odprowadzane będą, poprzez kratki ściekowe zainstalowane w posadzce poszczególnych stanowisk, do systemu kanalizacji wyposażonej w separator koalescencyjny ze zintegrowanym osadnikiem, a następnie do szczelnego zbiornika bezodpływowego. Za osadnikiem zaprojektowano studzienkę kontrolną do pobierania próbek ścieków z myjni. Całość kanalizacji wykonana będzie z rur PCV. Wody opadowe z dachu odprowadzane będą za pomocą rur spustowych na teren działki oznaczonej numerem ewidencyjnym 602 obręb Nur.
Do podgrzewania wody zastosowany będzie kocioł gazowy 35 kW. Odprowadzenie spalin oraz przewód wentylacyjny kontenera wyprowadzone będą ponad dach wiaty, na wysokość 5 m. Zastosowany będzie komin z blachy nierdzewnej systemu dwupłaszczowego. Komin u dołu wyposażony będzie w rewizję oraz odprowadzanie skroplin.
Teren na zewnątrz wiaty będzie oświetlony z zastosowaniem nowoczesnych, energooszczędnych lamp. Wjazd na teren oraz plac manewrowy będzie utwardzony kostką. Na placu manewrowym ustawione zostaną pojemniki na segregowane odpady, w tym na makulaturę i pojemniki po napojach (ze szkła
i tworzyw sztucznych).
Zasilanie obiektu w wodę odbywać się będzie z gminnej sieci wodociągowej, zasilanie myjni w gaz będzie odbywało się ze zbiornika o pojemności V=6700m³ oraz energię elektryczną z sieci energetycznej, zgodnie z warunkami przedsiębiorstw branżowych.
Projektowana myjnia samochodów posiadać będzie dwa stanowiska do mycia ręcznego, zlokalizowane w odrębnych boksach.
Proces mycia pojazdów w zależności od wybranego programu mycia odbywał się będzie samoobsługowo przez użytkownika pojazdu. Technologicznie nie wymagana jest stała obsługa myjni,
a jedynie okresowa konserwacja urządzeń. Myjnia samochodów będzie przejazdowa, urządzenia myjące zlokalizowane będą między stanowiskami mycia. Urządzenia włączane będą po uiszczeniu opłaty przez użytkownika monetami lub żetonami w panelu sterującym (wrzutnik) znajdującym się przy każdym stanowisku.
Program mycia przewiduje:
4). ewentualnych wariantach przedsięwzięcia
Przewidziano możliwość wariantowania za pomocą dwóch etapów prac projektowych dotyczących realizacji przedsięwzięcia.
Wariant I Adaptacja istniejącej działki na myjnię samochodową samoobsługową dwustanowiskową. Wariant ten przyjęto do realizacji, ponieważ będzie on spełniał oczekiwania właścicieli samochodów oraz zostanie w pełni wykorzystany plac. Myjnie samoobsługowe to bardzo efektywny, dokładny, bez uszkodzenia delikatnych powłok lakieru oraz bezpieczny dla środowiska sposób mycia samochodów. Wariant ten charakteryzuje się brakiem negatywnych skutków dla środowiska i ludzi.
Wariant zerowy W wypadku rezygnacji z realizacji przedsięwzięcia znaczna ilość samochodów w rejonie będzie w dalszym ciągu myta w nieprzystosowanych do tego celu warunkach – głównie na przydomowych podwórkach. Zaznaczyć należy, że mycie pojazdów na terenie prywatnych posesji jest zakazane obowiązującym regulaminem utrzymania czystości i porządku w gminie.
5) Przewidywana ilość wykorzystywanej wody, surowców, materiałów, paliw oraz energii
Pobór wody. Zaopatrzenie w wodę zrealizowane zostanie z wiejskiej sieci wodociągowej.
Dobowe zapotrzebowanie wody na cele oczyszczalni nie powinno przekroczyć 10,0 m³ /d.( 20 % dobowe obłożenia).Maksymalne zaopatrzenie w wodę 2 m³/h . Z uwagi na przewidywany niewielki pobór wody nie wystąpią żadne istotne zakłócenia w przepływach oraz stanach wód podziemnych oraz funkcjonowania sieci wodociągowej.
Ścieki technologiczne, będą powstawały w wyniku eksploatacji myjni samochodowej. Ścieki powstające w wyniku mycia pojazdów samochodowych wraz z zanieczyszczeniami będą przepływały kolektorem sanitarnym i będą gromadziły się w dwóch szczelnych zbiornikach bezodpływowych
o pojemności 9,5 m³ każdy usytuowanych na terenie działki oznaczonej numerem ewidencyjnym 602.
W celu podczyszczenia ścieki technologiczne będą przepływały przez piaskownik a następnie przez separator związków ropopochodnych. Wykonane urządzenia będą wymagały okresowego czyszczenia,
a tym samym usunięcia ścieków z średnią częstotliwością - sześciu razy w roku. Szczególnie w okresie jesienno- zimowym oraz wiosennym. Sporadycznie w okresie letnim. Uzależnione jest to od nasilenia opadów atmosferycznych w tym okresie.
Tym samym ustalono, że roczna ilość ścieków będzie kształtować się na poziomie 7884,00 m3/ rok.
Maksymalnie, w ciągu godziny, w czasie wykonywania czynności czyszczących instalacji, do kanalizacji wprowadzane będą ścieki w ilości:
Q inst = 2,0 m3
T = 1,0 godz.
Q max h = 2,0 m3
Q śr /d = 10,0 m3
Q sek = 0,00055 m3/s = 0,55 l/s
Mając na uwadze potrzebę określenia średniej dobowej ilości ścieków, ustalono biorąc pod uwagę roczną ilość usuwanych z instalacji ścieków i czas pracy instalacji, że czynności związane z opróżnianiem instalacji wykonywane są w ciągu pracy jednej zmiany. Zatem okresowo (sześciu razy w roku) do szczelnych zbiorników zostanie wprowadzone: Q śr d = 21,60 m3 Q dop/rok = 7884,00 m3
Ścieki socjalno - bytowe na terenie myjni nie będą wytwarzane.
Ścieki przemysłowe: Wg wyliczeń j/w.
Maksymalny odpływ ścieków – 2 m³/h.
Średni odpływ ścieków – 10 m³/d.
Energia elektryczna, Przyłącza z lokalnej sieci trakcji elektryczne. Zużycie ok 22 kW.
Gaz. Zużycie gazu na podgrzewanie wody: piec gazowy o mocy 35 kW.
Reasumując powyższe należy stwierdzić, że średnie zużycie wody będzie następujące :
Cele technologiczne - w przypadku myjni – około 2,0 m3/h, minimalne ciśnienie 4-6 bar, średnio 10 m3/h
Średnie zużycie energii elektrycznej: około 22 kW.
Zużycie gazu dla myjni:około 10 l/dobę.
Moc urządzeń grzewczych: - kocioł o mocy 35 kW.
Ograniczenie prac do pory dziennej,(tzn. od 6.00. do 22.00) wykorzystanie sprawnego sprzętu spełniającego wymogi dopuszczające go do użytku powinno zagwarantować jego niewielki wpływ na środowisko przyrodnicze i społeczne. Przejściowy i krótkotrwały charakter oddziaływania w fazie budowy pozwala sądzić, że prace związane z realizacją inwestycji będą miały pomijalny wpływ na stan powietrza atmosferycznego i klimat akustyczny.
Oddziaływanie na etapie budowy przedmiotowej stacji można zmniejszyć poprzez: dbałość o dobry stan techniczny środków transportu i innych urządzeń pracujących na przedmiotowym terenie, dbałość
o dobrą organizację robót. Oddziaływanie inwestycji w fazie budowy będzie przejściowe. Prace budowlane
w tej fazie nie będą stanowiły zagrożenia dla wód podziemnych i powierzchniowych. Przy dobrym stanie technicznym pojazdów poruszających się na terenie budowy nie nastąpi skażenie gruntów oraz wód.
Na etapie budowy i eksploatacji przewiduje się wdrożenie następujących zasad mających na celu minimalizację negatywnego oddziaływania na środowisko:
1) na etapie budowy jak i eksploatacji zostanie wdrożony system segregacji odpadów „u źródła”
z maksymalnym odzyskiem odpadów surowcowych i uwzględnieniem zasad postępowania z odpadami niebezpiecznymi,
2) ochrona wód powierzchniowych poprzez odprowadzanie ścieków technologicznych po ich podczyszczeniu w separatorze do szczelnego zbiornika bezodpływowego a następnie za pomocą wozów asenizacyjnych do miejskiej oczyszczalni ścieków,
3) wody opadowe z powierzchni dachowych utwardzonych z parkingu i placu manewrowego po podczyszczeniu w separatorze będą odprowadzane na teren działki.
4) minimalizacja zużycia wody, energii elektrycznej i cieplnej w przypadku myjni poprzez pełną automatyzację procesu,
5) minimalizacja zużycia energii elektrycznej poprzez stosowanie energooszczędnych źródeł światła oraz zastosowanie włączników zmierzchowych i czasowych,
6) ograniczenie uciążliwości akustycznych poprzez zabudowanie urządzeń technologicznych
w kontenerze i skuteczną izolację jego ścian,
7) minimalizacja uciążliwości oraz estetyka obiektu poprzez nasadzenia zieleni
8) na terenie całego przedsięwzięcia będą przestrzegane przepisy BHP.
Ustalenia wynikające z planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza.
Warunki korzystania z wód określają ograniczenia w korzystaniu z wód i urządzeń wodnych oraz określają kierunki działań w zakresie inwestycji gospodarki wodnej.
Warunki uwzględniają w szczególności: bilans wodno-gospodarczy, wymagania ochrony środowiska, ustalenia aktualnego zagospodarowania przestrzennego, ustalenia zawarte w zatwierdzonej dokumentacji hydrologicznej, obowiązujące pozwolenie wodnoprawne.
Ograniczenia wynikające z zatwierdzonych warunków przenosi się, jako nadrzędne do wydawanych
w regionie pozwoleń wodnoprawnych. Zarządcą zasobów wodnych są Regionalne Zarządy Gospodarki Wodnej, na zlecenie których wykonywane są bilanse wodno-gospodarcze poszczególnych zlewni kraju.
Powiat ostrowski znajduje się na terenie regionu wodnego Środkowej Wisły, dla którego opracowano warunki korzystania z wód regionu wodnego.
Niektóre ustalenia wynikające z Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. –
w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły przedstawiają się następująco:
1) Wprowadzanie ścieków do wód powierzchniowych ma uwzględniać konieczność zaniechania bądź też stopniowego eliminowania emisji do wód powierzchniowych substancji priorytetowych oraz substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego,
2) proces wprowadzania ścieków do wód o co najmniej dobrym stanie bądź potencjale ekologicznym, nie może przyczyniać się do przekwalifikowania ich stanu bądź potencjału ekologicznego do gorszego
z powodu zmiany wartości wskaźników biologicznych bądź fizykochemicznych,
3) w przypadku wód podziemnych nie mogą zachodzić zmiany ilościowe, efektem których będzie obniżenie statycznego poziomu zwierciadła wody w warstwach wodonośnych bądź pogorszenie ich stanu chemicznego,
4) priorytety w korzystaniu z wód to: zachowanie przepływu nienaruszalnego, zaopatrzenie ludności
w wodę przeznaczoną do spożycia i na cele socjalno-bytowe, produkcja artykułów żywnościowych oraz farmaceutycznych, potrzeby innych działów gospodarki,
5) kolejność korzystania z wód do celów rolniczych (nawodnienia rolnicze, napełnianie stawów rybnych, inne zabiegi agrotechniczne): zasoby wód powierzchniowych, zasoby wód podziemnych czwartorzędowego piętra wodonośnego, zasoby wód podziemnych pięter wodonośnych starszych niż czwartorzędowe,
6) korzystanie wód i regulacja bądź zabudowa urządzeniami wodnymi wód powierzchniowych nie może stwarzać nowego albo zwiększać istniejącego zagrożenia nieosiągnięcia celów środowiskowych oraz zagrażać osiągnięciu celów środowiskowych obszarów chronionych,
7) nie wydaje się pozwolenia wodnoprawnego na wprowadzanie ścieków do JCWP rzecznych
i jeziornych zagrożonych nieosiągnięciem celów środowiskowych.
Podstawowym wymogiem pozwalającym na racjonalne gospodarowanie wodami podziemnymi jest bilans wodno-gospodarczy utrzymujący właściwie relacje między zasobami dyspozycyjnymi wód podziemnych i ich poborem. Wdrożenie racjonalnych zasad gospodarowania wodami podziemnymi i ich ochrony musi opierać się na wiarygodnej informacji dotyczącej wód i jej zmienności w wyniku oddziaływań antropogenicznych.
Określony cel środowiskowy dla JCWPd nr 55 to utrzymanie obecnego stanu ilościowego
i chemicznego wód.
Wody powierzchniowe analizowanego obszaru w miejscu wprowadzania ścieków to JCWP rzeczna
o nazwie Bug od Kołodziejki do Broku
Kod JCWP - RW200021266759
Długość JCWP - 88,26 km
Powierzchnia zlewni – 249,14 km²
Obszar dorzecza – obszar dorzecza Wisły
Region wodny – region wodny środkowej Wisły
Zlewnia bilansowa - Zlewnia Narwi od granicy państwa do ujścia Biebrzy
Ocena stanu JCWP
Stan/potencjał ekologiczny – slaby
Wskaźniki determinujące stan – CHZT- Mn, OWO, Fitoplankton, Ichtiofauna
Stan chemiczny – dobry
Stan (ogólny ) – zły
Presje antropogeniczne na stan tych wód:
Rodzaj użytkowania części wód – rolna
Presje/oddziaływania i zagrożenia antropogeniczne – presja komunalna, presja przemysłowa, rolnictwo
Ocena ryzyka nieosiągnięcia celu środowiskowego – zagrożona
Cel środowiskowy dla tych wód: dobry stan ekologiczny; możliwość migracji organizmów wodnych na odcinku cieku istotnego - Bug w obrębie JCWP oraz dobry stan chemiczny
Termin osiągnięcia celów środowiskowych – 2027
Wody podziemne analizowanego obszaru należą do JCWPd:55, PLGW200055
Dorzecze: Wisły
Region wodny: Środkowej Wisły
Główna zlewnia w obrębie JCWPd: Bug
Liczba pięter wodonośnych: 2
Ocena stanu:
Stan ilościowy: dobry
Stan chemiczny: dobry
Ogólna ocena stanu: dobry
Ocena ryzyka niespełnienia celów środowiskowych: niezagrożona
Przedmiotowa działka leży w terenie obszarów szczególnie narażonych na zanieczyszczenia azotanami pochodzenia rolniczego: OSN w zlewniach dopływów rzeki Bug od Tocznej do Broku
Schemat krążenia wód w JCWPd55:
Struktura JCWPd 55 jest złożona z czterech poziomów wodonośnych rozdzielonych utworami trudnoprzepuszczalnymi. Każdy z tych poziomów charakteryzuje się nieco innym układem stref zasilania
i drenażu W utworach czwartorzędu wody krążą w systemie zamkniętym w obrębie zlewni (lokalny system krążenia). W utworach paleogenu i neogenu wody dopływają lateralnie spoza obszaru JCWPd. Poziom przypowierzchniowy Q1 jest praktycznie nie izolowany od powierzchni terenu, co umożliwia jego infiltracyjne zasilanie. Strefy zasilania są związane z działami wód powierzchniowych. Natomiast wody podziemne są drenowane przez rzeki np. Osownicę, Czerwonkę i Liwiec. System krążenia wód poziomu przypowierzchniowego ma charakter wybitnie lokalny. Poziomy wodonośne Q2 i Q3 są izolowane od powierzchni terenu, zatem ich zasilanie zachodzi na drodze przesączania się wód przez utwory trudnoprzepuszczalne oraz za pośrednictwem sąsiednich poziomów wodonośnych.
Przy zastosowaniu planowanych rozwiązań nie przewiduje się negatywnego oddziaływania na środowisko. Inwestycja nie wpłynie negatywnie na stan wód powierzchniowych i podziemnych,
nie przewiduje się również wpływu na jakość powietrza oraz emisję hałasu w analizowanym obszarze.
Substancje i energie (emisje) wprowadzane do środowiska to: hałas, ścieki przemysłowe, wody opadowe, odpady i emisja do powietrza.
1) Ścieki technologiczne - w przypadku myjni – około 2m3/h, odprowadzane będą po procesie podczyszczania i redukcji ilości związków ropopochodnych do dwóch szczelnych zbiorników bezodpływowych,
2) wody opadowe z powierzchni dachu, terenów utwardzonych odprowadzone będą na teren działki.
Emisja hałasu
Wymagania akustyczne, dotyczące dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku, określa rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 112).
Dopuszczalne wartości poziomu hałasu w środowisku - wyrażone równoważnym poziomem dźwięku A, ww. terenów chronionych wynoszą:
- w godzinach 600 - 2200 tj. pora dnia - przedział czasu odniesienia równy 8 najmniej korzystnym godzinom dnia kolejno po sobie następującym - 50 dBw godzinach 2200 - 600 tj. pora nocy - przedział czasu odniesienia równy 1 najmniej korzystnej godzinie nocy - 40 dB.Źródłami hałasu będą:
- przejazd samochodów na terenie myjni samochodowej – około 30 samochodów dwa razy na 8 godzin, poziom mocy akustycznej ok. 80 dB, czas przejazdu 2 minuty (łącznie 10 minut).
- hałas technologiczny od urządzeń myjni samochodowej i oczyszczalni ścieków, poziom mocy akustycznej 80 dB, praca maksymalnie 480 minut na 8 godzin, izolacyjność ścian i dachu pomieszczeń 10 dB.
Myjnia samochodowej i oczyszczalna zainstalowana przy myjni nie będą emitowały przekroczeń dopuszczalnych poziomów - standardów hałasu w środowisku chronionym. Nie ma konieczności stosowania szczegółowych rozwiązań chroniących środowisko.
Emisja do powietrza - nie zorganizowana emisja z ruchu pojazdów po terenie oczyszczalni ścieków. Do ustalenia emisji zanieczyszczeń powstających podczas ruchu pojazdów jako reprezentatywne dla poszczególnych kategorii samochodów przyjęto następujące wskaźniki (zgodnie z regulaminem 49 EKG ONZ):
a) samochody osobowe:
- tlenek węgla 16,50 g/km;
- dwutlenek azotu 2,89 g/km;
- węglowodory 2,25 g/km.
Powyższe wskaźniki są charakterystyczne dla pojazdów osobowych > 900 cm3.
Odległość do pokonania dla pojazdów przyjęto 40 m ( odległość przejazdu przez działkę, czyli dojazd z drogi ul. Drohiczyńskiej do myjni i wyjazd na ul. Kościelną), przy założeniu maksymalnym samochodów dziennie (30 samochodów)E co = 30 x 16,5 x 0,04 = 19,8 g/dobę = 0,02 kg/dobę , E NO2 = 30 x 2,89 x 0,04= 3,47 g/dobę = 0,004 kg/dobę, E węgl = 30 x 2,25 x 0,04 = 2,7 g/dobę = 0,0027 kg/dobę. Są to wielkości o małym wpływie dla środowiska.
8. Możliwe transgraniczne oddziaływanie na środowisko
Planowane przedsięwzięcie realizowane jest w miejscowości Nur, w granicach działki ewidencyjnej należącej do Inwestora, ma charakter lokalny - stąd nie obowiązują wymagania do przeprowadzenia procedury postępowania dotyczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko.
Analizowany teren działek o nr ewidencyjnych 602, 603, 604 zlokalizowany w miejscowości Nur przy ulicy Drohiczyńskiej znajduje się w otulinie NPK, a sam NPK w odległości 0,03 km.
Odległości od obszarów Natura 2000 planowanego przedsięwzięcia wynosi:
- Dolina Dolnego Bugu PLB 140001 – 0,04 km
- Ostoja Nadbużańska PLH140011 – 0,11 km
- Puszcza Biała PLB140007 – 19,98 km
Ostoja Nadbużańska
Powierzchnia : 46036.7 ha
Kod obszaru : PLH140011
Forma ochrony w ramach sieci Natura 2000:
specjalny obszar ochrony siedlisk (Dyrektywa Siedliskowa)
Status obszaru :
obszar zatwierdzony Decyzją Komisji Europejskiej
Ostoja obejmuje ok. 260 km odcinek doliny Bugu od ujścia Krzny do Jeziora Zegrzyńskiego. Większość doliny pokrywają suche, ekstensywnie użytkowane pastwiska. Obszary bagienne są usytuowane głównie przy ujściach rzek, dopływów Bugu oraz wokół pozostałych fragmentów dawnych koryt rzecznych.
Zagrożenia : Obwałowania i odcinanie starorzeczy od współczesnego koryta rzeki; zanieczyszczenie wód, melioracje, tamy zaporowe, trasy szybkiego ruchu, przebudowa drzewostanów w kierunku monokultur sosnowych, kłusownictwo.
Obszar podlega działaniom z zakresu ochrony przeciwpowodziowej.
Dolina Dolnego Bugu
Powierzchnia :74309.9ha
Kodobszaru :PLB140001
Forma ochrony w ramach sieci Natura 2000:
obszar specjalnej ochrony ptaków (Dyrektywa Ptasia)
Stwierdza się, że realizacja powyższego przedsięwzięcia nie będzie miała negatywnego wpływu na obszary NATURA 2000.
Realizacja przedmiotowej inwestycji nie będzie ingerować, ani negatywnie oddziaływać na wyznaczone obszary ochrony przyrody, a tym również obszary Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000, z uwagi na lokalizację w terenie zurbanizowanym. Teren działki, na którym planowana jest budowa myjni bezdotykowej nie będzie w całości utwardzony. W celu wzbogacenia terenu działki w szatę roślinną po zakończeniu budowy zostaną wykonane nasadzenia krzewów drzew oraz tui szmaragdowych.
10) Wpływ planowanej drogi na bezpieczeństwo ruchu drogowego w przypadku drogi
w transeuropejskiej sieci drogowej,
Nie dotyczy.
12) Przedsięwzięcia realizowane i zrealizowane, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia – w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem.
W bezpośrednim otoczeniu omawianej inwestycji nie są planowane zamierzenia o analogicznym profilu i skali. Na terenie działki oznaczonej numerem ewidencyjnym 602, obręb Nur obecnie funkcjonuje obiekt handlowo – usługowy. Ze względu na zakres planowanej inwestycji oraz brak innych przedsięwzięć
w obszarze oddziaływania nie przewiduje się wystąpienia oddziaływania skumulowanego na środowisko.
13) Ryzyko wystąpienia poważnej awarii lub katastrofy naturalnej i budowlanej,
Powstające z instalacji ścieki technologiczne, wprowadzane będą do szczelnego zbiornika bezodpływowego. Należy zatem uznać, że inwestycja spełnia wymagania ochrony środowiska dla nowo zbudowanego obiektu budowlanego.
Ze względu na specyfikę zastosowanych urządzeń gospodarki wodno-ściekowej, nie przewiduje się ich awarii bądź zatrzymania ich pracy. Jedyną przyczyną z powodu, której mogłaby nastąpić awaria pracy tych urządzeń, jest zaniedbanie dotyczące nie regularnego usuwania nagromadzonych osadów, które mogłoby spowodować zmniejszenie pojemności użytecznej urządzeń w okresie eksploatacji.
W przypadku awarii lub uszkodzenia któregokolwiek z urządzeń należy niezwłocznie podjąć czynności w celu usunięcia lub dokonać naprawy. O awarii należy powiadomić organ ochrony środowiska właściwy do wydania pozwolenia wodnoprawnego i przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne.
Urządzenia, w których gromadzą się ścieki technologiczne należy na bieżąco utrzymywać
w należytym stanie technicznym i eksploatacyjnym.
W przypadku wystąpienia awarii urządzeń istotnych dla realizacji pozwolenia, użytkownik winien powiadomić organ ochrony środowiska kompetentny do wydania pozwolenia wodnoprawnego i podać przyczyny tego stanu. Urządzenia posiadają zamkniętą obudowę, która zapobiega ewentualnym wypadkom. Proces prowadzony jest w sposób gwarantujący jej bezawaryjną pracę.
Urządzenia wymagają jednak dozoru oraz przeglądu technicznego i konserwacji. Podczas awarii
i naprawy należy zaprzestać prowadzenia działalności związanych z myciem pojazdów.
W obrębie urządzeń zabrania się używania otwartego ognia. Wszelkie prace związane z remontem, konserwacją i usuwaniem osadów powinny wykonywać minimum dwie osoby w ubraniach ochronnych, przy użyciu sprzętu specjalistycznego.
Przy eksploatacji urządzeń odprowadzających ścieki należy stosować się do przepisów:
- Rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z 01.10.93r. (Dz. U. Nr 96 poz.437)
w sprawie BHP przy eksploatacji, remontach i konserwacji sieci kanalizacyjnych
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z 01.10.93r. (Dz. U. Nr 96 poz.438)
w sprawie BHP przy eksploatacji, remontach i konserwacji oczyszczalni ścieków.
Dostawca ścieków przemysłowych, ma obowiązek powiadomienia administratora sieci o awarii, powodującej zrzut niebezpiecznych substancji do urządzeń kanalizacyjnych. Wówczas, stosuje się przepisy o ochronie środowiska.
W przypadku zatrzymania działalności, likwidacja powinna obejmować rozbiórkę obiektów kubaturowych, demontaż urządzeń technologicznych i infrastrukturalnych oraz przywrócenie standardów środowiska.
13) Przewidywane ilości i rodzaje wytwarzanych odpadów oraz ich wpływ na środowisko.
Wytwarzane odpady - etap budowy
Faza realizacji przedsięwzięcia generuje odpady, które muszą być usunięte z rejonu inwestycji, posegregowane i właściwie dla określonych grup i rodzajów składowane/unieszkodliwiane lub odzyskiwane.
Kod odpadu*:08 01 11- odpady farb i lakierów zawierających rozpuszczalniki organiczne lub inne substancje niebezpieczne.
Kod odpadu: 08 01 12- odpady farb i lakierów inne niż wymienione w 08 01 11.
Kod odpadu*: 08 04 09- odpadowe kleje i szczeliwa zawierające rozpuszczalniki i organiczne lub inne substancje niebezpieczne.
Kod odpadu: 08 04 10- odpady kleje i szczeliwa inne niż wymienione w 08 04 09.
Kod odpadu:15 01 01- opakowania z papieru i tektury.
Kod odpadu:15 01 02- opakowania z tworzyw sztucznych.
Kod odpadu:15 01 03- opakowania z drewna.
Kod odpadu:15 01 04- opakowania z metali.
Kod odpadu:15 01 05- opakowania wielomateriałowe.
Kod odpadu-15 01 06- zmieszane odpady opakowaniowe
Kod odpadu:15 01 07- opakowania ze szkła.
Kod odpadu:15 01 09- opakowania z tekstyliów.
Kod odpadu*:15 01 10- opakowania zawierające pozostałości substancji niebezpiecznych lub nimi zanieczyszczone
Kod odpadu*:15 02 02- Sorbety, materiały filtrujące ( w tym filtry olejowe nie ujętych w innych grupach), tkaniny do wycierania (np. ścierki) i ubrania ochronne zanieczyszczone substancjami niebezpiecznymi.
Kod odpadu:15 02 03- Sorbety, materiały filtracyjne, tkaniny do wycierania i ubrania ochronne inne niż wymienione w 15 02 02.
Kod odpadu:17 01 01- odpady betonu oraz gruz betonowy z rozbiórki i remontów.
Kod odpadu-17 01 81- odpady z remontów i przebudowy dróg.
Kod odpadu:17 01 82- inne niewymienione odpady.
Kod odpadu:17 02 01- drewno.
Kod odpadu:17 02 02- szkło.
Kod odpadu:17 02 03- tworzywa sztuczne.
Kod odpadu:17 04 05- żelazo i stal.
Kod odpadu:17 04 11- kable.
Kod odpadu:17 05 04- gleba i ziemia w tym kamienie, inne niż wymienione w 17 05 03.
Kod odpadu:17 06 04- materiały izolacyjne różne.
Odpady będą magazynowane w sposób adekwatny do ich ilości i rodzaju - w oznakowanych pojemnikach ( oraz w szczelnych w przypadku odpadów niebezpiecznych) lub luzem, w miejscach nie kolidujących z pracami budowlanymi.
Wytwarzanie odpadów - Etap eksploatacji
Odpady - wytwarzane na terenie myjni samochodowej i podczyszczalni to odpady komunalne
z grupy 20 katalogu odpadów w ilości do 0,4 Mg/rok i opakowaniowe z grupy 15 w ilości do 2,0 Mg/rok, oraz odpady z oczyszczania ścieków tj. skratki i osady ściekowe w ilości około 1,0 Mg/rok.
Odpady przekazywane będą uprawnionym odbiorcom posiadającym stosowne zezwolenie w zakresie odbierania odpadów.
Powstające odpady będą gromadzone w sposób selektywny, w zadaszonym miejscu, do którego nie będą miały dostępu osoby postronne. Pomieszczenie to będzie posiadało stosowną kanalizację. Wszystkie odpady i śmieci będą odbierane przez zewnętrzne firmy posiadające odpowiednie zezwolenia. Firmy te zajmą się utylizacją odpadów.
Wytwarzane odpady - faza likwidacji:
a) kod: 17 02 01 - drewno - ilość 1,0 Mg
b) kod: 17 02 02 - szkło - ilość 0,5 Mg
c) kod: 17 04 05 - żelazo i stal - ilość15,0 Mg
d) kod: 17 04 11 - kable - ilość - 0,1 Mg
e) kod: 17 01 80 - usunięte tynki - 3,0 Mg
f) kod: 17 09 04 - zmieszane odpady z rozbiórki i demontażu - ilość 30 Mg
g) kod: 17 01 07 - zmieszane odpady z betonu, gruzu ceglanego - ilość 50 Mg
h) kod: 16 02 13 - zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne - 0,4 Mg.
14) prace rozbiórkowe dotyczące przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.
Nie dotyczy.
Jak wynika z akt sprawy w tym z Karty informacyjnej przedsięwzięcia, inwestycja będzie realizowana z zachowaniem wszelkich wymogów ochrony środowiska.
Po przeprowadzonej analizie przedłożonych materiałów oraz biorąc pod uwagę powyższe uwarunkowania, postanowiono jak w sentencji.
P o u c z e n i e
Wójt Gminy Nur
Rafał Kruszewski
Załączniki:
Otrzymują:
Do wiadomości:
Załącznik do decyzji GGP.6220.2.2022 z dnia 10 sierpnia 2022.
Charakterystyka przedsięwzięcia
Karat informacyjna przedsięwzięcia zawiera opis planowanej inwestycji polegającej na „budowie samoobsługowej myjni samochodowej z instalacją do podczyszczania ścieków przemysłowych,
na działce o numerze ewidencyjnym 602 w obrębie Nur, gmina Nur”.
Planowana jest budowa typowej myjni samochodowej dwustanowiskowej z kontenerem samoobsługowej typu wiata z centralnie umieszczonymi modułami myjącymi wykonanej w konstrukcji szkieletowej do mycia ręcznego, zlokalizowane w odrębnych boksach.
W założeniach projektowych przyjęto, że zostanie zastosowana myjnia firmy Eurowash, która realizuje ręczne mycie karoserii samochodów osobowych i dostawczych aktywną pianą, woskowanie na gorąco lub zimno oraz mycie. Mycie odbywać się będzie w systemie otwartym wodą z wodociągu gminnego.
Projekt odnosi się do realizacji obiektu usługowego, umiejscowionego w centralnej części miejscowości Nur,
w obszarze na którym obecnie jest brak tego rodzaju urządzeń. Myjnia zlokalizowana będzie pomiędzy drogą gminną i drogą wojewódzką.
Przedsięwzięcie realizowane będzie na działkach o nr ewidencyjnych 602, 603, 604 o powierzchni całkowitej 0,40 ha, przy czym sama myjnia zajmie znikomą część tej powierzchni i zamknie się w obrębie działki nr 602 o powierzchni 0,21 ha, gdzie powierzchnia zabudowy myjni wyniesie 86,12 m².
Myjnia samochodowa samoobsługowa będzie się składała z dwóch stanowisk do mycia ręcznego zlokalizowanych w odrębnych boksach.
Obiekt usytuowany będzie w obrębie nr 0014 Nur, na działce nr 602 o powierzchni 0,2100 ha., wraz
z działkami Nr 603 i 604 zakwalifikowanymi jako tereny zabudowy usługowej (U-07).
Myjnia będzie zamontowana pod wiatą na płycie betonowej.
Zestawienie powierzchni:
- powierzchnia zabudowy – 86,12 m²
- powierzchnia użytkowa pojedynczego stanowiska – 32,50 m²
- powierzchnia modułu – 11,67 m²
- całkowita powierzchnia użytkowa myjni – 86,12 m²
- długość całkowita myjni – 13,25 m²
- szerokość całkowita myjni – 6,50 m²
- kubatura – 300,25 m²
Na etapie eksploatacji przewiduje się następujące zużycie poszczególnych mediów:
a) średnie zużycie wody: - cele technologiczne - w przypadku myjni – około 2,0 m3/h, minimalne ciśnienie 4-6 bar, średnio 10 m3/h
b) średnie zużycie energii elektrycznej: około 22 kW
c) zużycie gazu ziemnego dla myjni: około 10 l/dobę
d) moc urządzeń grzewczych: - kocioł o mocy 35 kW
3) Ścieki technologiczne - w przypadku myjni – około 2m3/h, odprowadzane będą po procesie podczyszczania i redukcji ilości związków ropopochodnych do dwóch szczelnych zbiorników bezodpływowych
Jak wynika z KIP, ścieki odprowadzane będą rurociągami odwadniającymi do separatora koalescencyjnego węglowodorów ropopochodnych ze zintegrowanym osadnikiem o wydajności 61 l/s wyposażonego w obejście przelewowe tzw, by-pass. Podczyszczone ścieki z węglowodorów zostaną odprowadzone do dwóch szczelnych zbiorników na nieczystości o pojemności 9,5m³ każdy, a następnie za pomocą wozu asenizacyjnego wywiezione do oczyszczalni ścieków. W czasie pracy myjni ręcznej maksymalne zużycie wody będzie wynosiło max 2,00 m3/h. W czasie normalnych warunków pracy, przepływ ścieków przez separator substancji ropopochodnych będzie wynosił 0,55 l/s. Sepatrator będzie redukował zanieczyszczenia ropopochodne do wielkości: węglowodory ropopochodne ˂ 5 mg/l, zawiesina ˂ 50 mg/l.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Gmina Nur