Komunikaty

GGP.6220.4.2024 ZAWIADOMIENIE O WYDANIU DECYZJI ORAZ DECYZJA O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH

 

Nur, 31 lipca 2024 r.

GGP.6220.4.2022

 

ZAWIADOMIENIE-OBWIESZCZENIE

Wójt Gminy Nur działając na podstawie art. 74 ust. 3 oraz art. 85 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. 2023 r. poz. 1094 z późn. zm., zwanej dalej „ustawą ooś”) w związku z art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks  postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r., poz. 572 z późn. zm., zwanej dalej „k.p.a”) zawiadamia Strony postępowania oraz podaje do publicznej wiadomości że w dniu 31 lipca 2024 r. wydał decyzję znak GGP.6220.4.2022 o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. „Budowa drogi wojewódzkiej nr 694 na terenie gminy Nur”.

Strony postępowania mogą zapoznać się z treścią wydanej decyzji, dokumentacją zgromadzoną w przedmiotowej sprawie, w tym z uzgodnieniami i opiniami organów, o których mowa w art. 77 ust. 1 ustawy „ooś”. Sposób i forma udostępnienia dokumentów do wglądu, po kontakcie telefonicznym z pracownikiem Urzędu Gminy Nur, ul. Drohiczyńska 2, 07-322 Nur, pok. Nr 9, tel 86 277 99 05, od poniedziałku do piątku godz. 7.00-15.00, lub za pośrednictwem poczty elektronicznej
e-mail: gospodarkagruntami@gminanur.pl lub ugnur@gminanur.pl.  

Liczba stron w powyższej sprawie przekracza 10, dlatego zgodnie z art. 74 ust. 3 ustawy „ooś”,  oraz art. 49 ustawy „k.p.a”, zawiadomienie zostanie wywieszone na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy Nur, w sołectwie Nur, a także opublikowane w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy Nur w zakładce Komunikaty.

Zawiadomienie uznaje się za dokonane po upływie 14 dni od dnia publicznego obwieszczenia w którym nastąpiło udostępnienie pisma w  Biuletynie Informacji Publicznej Gminy Nur.

 

Decyzja podlega udostępnieniu na okres 14 dni w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy Nur https://nur.bipgmina.pl/wiadomosci/2/lista/komunikaty

 

Dzień udostępnienia treści decyzji: 31 lipca 2024 r.

 

 

 

 

 

 

Otrzymują:

1.      Strony postępowania przez obwieszczenie zgodnie z art. 49 k.p.a.

2.      A/a.

 

 

Nur, 31 lipca 2024 r.

GGP.6220.4.2022

 

DECYZJA O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH

Na podstawie art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 82, art. 82a i art. 85 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy  z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko ( Dz.U. 2023 r. poz. 1094 z późn. zm., zwanej dalej „ustawą ooś”) w związku z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 13 lipca 2023 r. zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r., poz. 1890) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. – Kodeks  postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r., poz. 572 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku Zarządu Województwa Mazowieckiego reprezentowanego przez Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Warszawie w imieniu którego występuje pełnomocnik – Karol Dworakowski, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. „Budowa drogi wojewódzkiej nr 694 na terenie gminy Nur”

ustalam

środowiskowe uwarunkowania przedsięwzięcia pn. „Budowa drogi wojewódzkiej nr 694 na terenie gminy Nur” według wariantu 1 (proponowany przez wnioskodawcę) i jednocześnie:

1.     Określam

1.1   Rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia

Przedmiotem inwestycji jest budowa nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 694 na terenie gminy Nur, na odcinku od drogi krajowej nr 63 do drogi wojewódzkiej nr 694 (Szosy Ciechanowieckiej) oraz rozbudowa i przebudowa istniejącego odcinka drogi wojewódzkiej nr 694 (Szosy Ciechanowieckiej) wraz z budową i przebudową niezbędnej infrastruktury technicznej. Łączna długość przedmiotowych odcinków dróg (droga wojewódzka i drogi podrzędne) wyniesie do 4,0 km. 

Inwestycja zlokalizowana jest na obszarze województwa mazowieckiego, w powiecie ostrowskim, w gminie Nur.

Przedsięwzięcie obejmuje wykonanie prac inwestycyjnych: wykonanie rozbiórek nawierzchni i elementów drogowych znajdujących się w granicach inwestycji, budowę odcinka drogi klasy G łączącej drogę krajową nr 63 z drogą wojewódzką nr 694 (ul. Szosa Ciechanowiecka), budowę skrzyżowania z drogą gminną 
(ul. Czyżewska), budowę skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 694 (ul. Szosa Ciechanowiecka), rozbudowę i przebudowę ul. Szosa Ciechanowiecka, budowę przepustów, budowę zbiorników retencyjnych, budowę kanalizacji deszczowej, budowę oświetlenia, budowę kanału technologicznego, budowę i przebudowę kolidujących sieci i urządzeń infrastruktury technicznej, wycinkę kolizyjnej zieleni, nasadzenia, urządzenie trawników i zieleńców, budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, wykonanie elementów stałej organizacji ruchu.

1.2   istotne warunki korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich

 

1.2.1       podczas realizacji inwestycji zapewnić nadzór przyrodniczy (ornitologa, herpetologa i botanika). W ramach nadzoru przyrodniczego będą systematycznie monitorowane obowiązki Wykonawcy wynikające z zapisów decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach;

1.2.2       bezpośrednio przed podjęciem prac związanych z realizacją inwestycji, w tym w szczególności związanych z usunięciem wierzchniej warstwy gruntu lub wycinką drzew i krzewów należy dokonać kontroli terenu pod kątem występowania gatunków objętych ochroną i ich siedlisk oraz analizy przepisów z zakresu ochrony gatunkowej. Usuwanie drzew i krzewów ograniczyć do minimum. Usunięcie roślinności i odhumusowanie powinno się odbywać poza okresem lęgowym ptaków i okresem aktywności owadów, płazów i gadów. Warunkowo dopuszczone na początku okresu lęgowego i sezonu wegetacyjnego (okres marzec-kwiecień) pod nadzorem ornitologa i herpetologa;

1.2.3       na etapie realizacji inwestycji należy oszczędnie korzystać z terenu w sposób zapewniający maksymalną ochronę istniejących zadrzewień i łąk poprzez: maksymalne wykorzystanie istniejących dróg przy planowaniu dojazdów, ograniczenie do niezbędnego minimum przejazdów ciężkiego sprzętu przez tereny łąk;

1.2.4       w trakcie robót budowlanych należy zapewnić ochronę pni, koron i systemów korzeniowych drzew i krzewów przeznaczonych do adaptacji, zgodnie ze sztuką ogrodniczą. Drzewa rosnące w bliskim sąsiedztwie prac budowlanych należy zabezpieczyć przed przypadkowym, mechanicznym uszkodzeniem w następujący sposób: 

a)     wykopy lokalizować w odległości co najmniej 2 m od pnia,

b)     prace w obrębie korzeni wykonywać ręcznie,  

c)     przy głębokich wykopach wykonać ekrany zabezpieczające (zgodnie z zasadami pielęgnacji drzew) - nie obcinać korzeni szkieletowych, gdyż grozi to zachwianiem statyki drzewa (jeżeli jest to niemożliwe do uniknięcia należy dokonać korekty korony drzewa w celu zachowania statyki),

d)     przycięte korzenie zabezpieczyć preparatami grzybobójczym,           

e)     odkryte korzenie wpuścić głębiej i zabezpieczyć przed usychaniem lub przed przvmrozkami,

f)       wykopy w pobliżu drzew niezwłocznie zasypywać (szczególnie podczas upałów prace powinno się prowadzić odcinkami aby skrócić do minimum okres narażenia korzeni na utratę wilgoci),

g)     teren wokół drzew dojrzałych wygradzać, przy czym optymalnym obszarem jest powierzchna równa rzutowi korony (natomiast przy drzewach o małych średnicach koron, powierzchnia ogrodzona powinna obejmować obszar o średnicy równej dwukrotnej średnicy korony),

h)     odpowiednio zabezpieczyć pnie drzewa w obrębie placu budowy (powinny zostać oszalowane matami słomianymi, folią pęcherzykowatą, deskami lub oponami, aby wykluczyć ich uszkodzenie. Osłona z desek wokół całego pnia (o wysokości przynajmniej 1,5 m) powinna być umieszczona tak, aby dolna część desek opierała się na podłożu. Oszalowanie należy opasać drutem bądź taśmą),

i)       w przypadku wystąpienia zagrożenia uszkodzeń korony drzew należy podjąć działania zabezpieczające, polegające na podwiązywaniu gałęzi narażonych na uszkodzenia, wykonywaniu dodatkowych osłon (ekranów) pomiędzy realizowanym budynkiem, a drzewem i/lub wykonanie cięć redukujących rozmiary korony.

j)       należy wykluczyć składowanie materiałów oraz postój ciężkiego sprzętu budowlanego  w obrębie korzeni i koron, co powoduje nieodwracalne zmiany fizykochemiczne struktury gleby;

1.2.5  ograniczyć lokalizację zaplecza budowy, placów postojowych, baz materiałów, składów paliw itp. poprzez wyznaczenie miejsc cennych przyrodniczo, które nie powinny być zajęte pod wyżej wymienione elementy związane z realizacją przedsięwzięcia. Miejsca te powinny zostać wyznaczone na podstawie położenia inwestycji względem:

a)     stanowisk chronionych gatunków roślin, zwierząt, siedlisk przyrodniczych, szlaków migracyjnych płazów;

b)     lokalizacji terenów wilgotnych lub podmokłych, zbiorników wodnych; po wcześniejszym uzgodnieniu z nadzorem przyrodniczym;

1.2.6       bezpośrednio przed rozpoczęciem robót oraz w trakcie prowadzenia prac budowlanych prowadzić kontrolę terenu na obecność zwierząt, gdy zaistnieje taka konieczność należy umożliwić im ucieczkę z terenu budowy, a w przypadku braku możliwości ucieczki, zwierzęta należy przenieść do odpowiednich siedlisk poza rejon objęty inwestycją, z zastosowaniem przepisów odrębnych;

1.2.7      podczas prowadzenia prac, w razie konieczności wykonania wykopów, należy zabezpieczyć je w sposób uniemożliwiający wpadanie do nich zwierząt. Teren robót należy zabezpieczać poprzez wyposażanie wykopów w pochylnie umożliwiające swobodne opuszczenie wykopu przez drobne ssaki czy płazy;

1.2.8       usuwanie drzew i krzewów ograniczyć do minimum oraz przeprowadzić poza okresem lęgowym ptaków (tj. z wyłączeniem okresu od 1 marca do 15 września) lub w tym okresie pod nadzorem ornitologicznym, po wcześniejszej opinii ornitologicznej o braku lęgów. Jako priorytet przyjąć zasadę umożliwienia osobnikom wyprowadzenia lęgów/młodych;

1.2.9       należy stosować oświetlenie ograniczające przywabianie owadów nocą. Zaleca się stosowanie lamp sodowych lub diodowych typu LED dających tzw. „cieple” widmo świetlne;

1.2.10   po zakończeniu prac budowlanych teren należy uprzątnąć i zrekultywować, teren przeznaczony pod powierzchnię biologicznie czynną należy obsiać mieszanką traw właściwych siedliskowo na analizowanym terenie;

1.2.11   przy tworzeniu zieleni towarzyszącej należy wykorzystywać rodzime gatunki drzew liściastych (m.in. dąb szypułkowy i bezszypułkowy, lipa drobnolistna, klon zwyczajny, jawor, grab, brzoza brodawkowata);

1.2.12   wszystkie maszyny i urządzenia wykorzystywane podczas prac budowlanych utrzymywać w dobrym stanie technicznym i konserwować systematycznie w sposób prawidłowy, pozwalający na uniknięcie wycieków płynów technicznych i paliw do środowiska gruntowo-wodnego;

1.2.13   prace odwodnieniowe prowadzić bez konieczności trwałego obniżania poziomu wód gruntowych, do minimum ograniczyć czas odwadniania wykopu; ograniczyć wpływ ww. prac do terenu działki inwestycyjnej;

1.2.14   zorganizować zaplecze budowy (bazę materiałową oraz miejsca postoju maszyn) poza terenami wodno-błotnymi, podmokłymi, na terenie zabezpieczonym przed potencjalnym zanieczyszczeniem (w szczególności substancjami ropopochodnymi) środowiska gruntowo-wodnego;

1.2.15   teren realizacji inwestycji zaopatrzyć w środki do neutralizacji awaryjnych wycieków substancji, w tym ropopochodnych; w przypadku ich rozlania zanieczyszczenie niezwłocznie usunąć, a zebrany materiał przekazać do utylizacji uprawnionemu odbiorcy;

1.2.16   na etapie realizacji przedsięwzięcia zapewnić pracownikom zaplecze sanitarne; powstające ścieki bytowe gromadzić w szczelnych zbiornikach bezodpływowych przewoźnych toalet i przekazywać systematycznie za pośrednictwem uprawnionych odbiorców do dalszego   zagospodarowania;

1.2.17   wody opadowe i roztopowe odprowadzać za pomocą rowów drogowych i kanalizacji deszczowej, podczyszczać w osadnikach przed zrzutem do odbiorników naturalnych;

1.2.18   zapewnić stałą drożność systemu odprowadzającego wody opadowe i roztopowe z powierzchni drogowej ;

1.2.19   prace budowlane będące źródłem hałasu, w szczególności wykonywane przy użyciu sprzętu i urządzeń mechanicznych, w tym sprzętu ciężkiego, prowadzić wyłącznie w porze dziennej, tj. w godzinach od 6:00 do 22:00, z wyłączeniem okresów budowy, gdzie z technologicznego punktu widzenia wymagana jest ciągłość prowadzenia prac (np. prace betoniarskie);

1.2.20   prace prowadzić w taki sposób, aby urządzenia emitujące hałas o dużym natężeniu, w miarę możliwości nie pracowały jednocześnie, a w czasie przerw w pracy, urządzenia i maszyny nie pracowały na tzw. biegu jałowym;

1.2.21   prace budowlane prowadzić w sposób ograniczający możliwość wtórnego pylenia, tj. teren inwestycji utrzymywać w należytym porządku, plac budowy zraszać wodą w dni słoneczne i wietrzne, przykrywać plandekami skrzynie ładunkowe samochodów transportujących materiały sypkie oraz osłaniać przed działaniem wiatru składowiska materiałów zawierających drobne frakcje pyłowe.

 1.3   wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w dokumentacji wymaganej do wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1, w szczególności w projekcie zagospodarowania działki lub terenu lub projekcie architektoniczno-budowlanym,

1.3.1       do realizacji inwestycji przyjąć wariant nr 1

1.3.2       wykonać przepusty, które będą pełnić funkcję przejść dla zwierząt (wariant 1):

a)     PG-1 w km: 0+395; szerokość min. 1,0 m, wysokość min.1,5 m,

b)     PZ-1 w km: 1+298; szerokość min. 1,8 m, wysokość min.1,2 m (przepust suchy o przekroju łukowo-kołowym; z blachy falistej),

c)     PG-2 w km: 1+907; szerokość min. 1,0 m, wysokość min. 1,5 m,

d)     PG-3 w km: 1+936; szerokość min. 1,9 m, wysokość min. 1,3 m (Przepust o przekroju łukowo-kołowym; z blachy falistej),

e)     PG-4 w km: 2+498; szerokość min. 1,0 m, wysokość min.1,5 m;

1.3.3       odwodnienie jezdni zaprojektować z uwzględnieniem spływu powierzchniowego z terenów przyległych.

 2.        nie nakładam obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o której mowa w art. 72 ust. 1 ustawy ooś oraz postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko

 3.        zgodnie z art. 82a ustawy ooś, przed uzyskaniem decyzji, o której mowa w art. 72 ust. 1 pkt 10 ustawy ooś, wskazuję działki konieczne do przeprowadzenia prac przygotowawczych polegających na wycince drzew i krzewów: Obręb geodezyjny Nur, działki Nr: 1040/2, 212/2, 989/5, 1041, 213, 1042,1408, 1045/1, 1046/1, 1047/1, 1048/1, 1049, 1050, 214, 215, 216, 217, 233, 234, 235, 236, 237, 1427, 1429/2, 238, 239, 240, 241, 242, 243, 244, 245, 246, 247, 248, 256, 257/2,258/2, 259/4, 251, 252/1, 252/2, 253, 254, 260, 261, 262, 263, 264/2, 253, 254, 209, 255/2, 255/1, 145, 313/2, 214/4, 314/3, 314/4, 314/3, 131/1, 312, 311, 310, 309,307, 306, 305, 304, 303, 300, 299, 298, 207/2, 207/1, 206, 297, 296/2, 296/1, 295, 313/1,314/3,315/3, 316/3, 318, 1451, 323/3, 1448/1, 1449, 328, 329, 330/3, 331/3, 332, 333, 334, 335, 336/1, 336/2, 337, 339, 340, 341, 1446, 344, 345, 346/1, 347/4, 348/2,1406, 352/2,353,355, 356, 357/2, 358/9, 359/3, 360/3, 361/4, 361/6, 362/2, 363/1, 364/2, 365/2, 366/1, 366/2, 367, 368/2, 369/3, 370/4, 371/3, 372/3, 373/5, 374/7, 385/1, 395/2, 396, 397/1, 397/2, 398, 399, 406, 408, 409, 410, 413, 437, 480, 481, 482, 483, 478, 479, 640, 641, 642, 643, 644, 645, 648, 649, 616, 650, 651, 652, 653/1, 653/2, 654, 655/1, 656, 657, 659, 662, 661, 660, 673, 675, 676, 677, 678, 705, 706/1, 706/2, 707, 708, 709, 1151/3, 1151/2, 1270, 1269, 1268, 1267, 844,1224, 1225, 1266, 1252/2, 572, 573, 574, 575, 576, 588, 589, 590, 1421/25, 384/1, 384/2, 384/1, 496, 494, 495, 493, 492, 491, 490, 489, 488, 487, 486, 385, 484/2, 484/1

 

4.     Nakładam obowiązek realizacji następujących działań dotyczących zapobiegania, ograniczania oraz monitorowania oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko:

 

Należy przeprowadzić coroczny monitoring przejść i przepustów dla zwierząt pod kątem trwałości zagospodarowania powierzchni oraz ich otoczenia (stref dojść), stanu technicznego ogrodzeń ochronnych i naprowadzających, występowania pułapek antropogenicznych, stanu zachowania roślinności na przejściach (osłonowej, naprowadzającej) oraz pod względem skali penetracji przez ludzi. Monitoring wykorzystania przejść dla zwierząt prowadzić w II, III, i V roku od oddania inwestycji do użytkowania. Wyniki monitoringu przesyłać corocznie (w terminie 3 miesięcy od zakończenia każdego roku prowadzenia monitoringu) do Regionalnej Dyrekcji   Ochrony Środowiska w Warszawie.

 

5.     Zgodnie z art. 82 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy ooś stwierdzam konieczność wykonania kompensacji przyrodniczej.

Należy wykonać nasadzenia zastępcze. W miarę możliwości zastosować rodzime gatunki drzew i krzewów oraz mieszanki roślin miododajnych, przystosowanych do lokalnych uwarunkowań. W rejonie przejść dla zwierząt pasy naprowadzające zieleni powinny osiągać długość min. 100 m w każdą stronę od osi przejścia. Powinny to być nasadzenia o charakterze kęp złożonych z krzewów i drzew gatunków rodzimych, w tym owocowych (np. grusza pospolita, dąb bezszypułkowy, buk pospolity, lipa drobnolistna, czeremcha zwyczajna, jarząb pospolity, świerk pospolity, sosna zwyczajna, róża dzika, dereń świdwa, bez czarny, bez koralowy, kruszyna pospolita, malina właściwa). Dodatkowo zastosować gatunki tworzące zwarte zarośla mogące stanowić schronienie dla zwierząt (np. śliwa tarnina, głóg jednoszyjkowy). Zastosować również gatunki stanowiące źródło pokarmu dla zwierząt (np. leszczyna pospolita). Zieleń na górnych przejściach rozmieścić mozaikowo. Wzdłuż osłon antyolśnieniowych i ogrodzeń wprowadzić gęste, min. 2 rzędowe nasadzenia krzewów.

Zastosować rośliny łąkowe, bylinowe i ziołorośla z udziałem roślin motylkowatych (np. koniczyna biało-różowa, komonica zwyczajna). Rozmieścić karpy korzeniowe oraz kłody stanowiące mikrosiedliska odpowiednie dla małych zwierząt. Na pozostałej powierzchni umożliwić naturalną sukcesję zieleni poprzez zapewnienie warstwy ziemi urodzajnej.

6.     Charakterystyka przedsięwzięcia stanowi Załącznik 1 do decyzji.

 

Uzasadnienie

Zarząd Województwa Mazowieckiego, reprezentowany przez Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Warszawie, w imieniu którego występuje pełnomocnik Karol Dworakowski, przedstawiciel Biura Projektów LH Engineering Sp. Z o. o. Al. Jerozolimskie 142B, 02-305 Warszawa, dnia 9 listopada 2022 r. do Wójta Gminy Nur złożył wniosek w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wraz z załącznikami, w tym z kartą informacyjną przedsięwzięcia pn. „Budowa drogi wojewódzkiej nr 694 na terenie gminy Nur”.

Zawiadomieniem z dnia 7 grudnia 2022 r. Wójt Gminy Nur poinformował strony postępowania o wszczęciu postępowania i możliwości zapoznania się z wnioskiem Inwestora. Po analizie dokumentów ustalono, że liczba stron postępowania przekracza 10, w związku z tym ma zastosowanie art. 49 k.p.a. i art. 74 ust. 3 ustawy ooś. Obwieszczenia umieszczane były na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy Nur, w sołectwie Nur, a także opublikowane w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy Nur. 

Dnia 7 grudnia 2022 r. Wójt Gminy Nur wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ostrowi Mazowieckiej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni  Wód Polskich w Sokołowie Podlaskim celem wyrażenia opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby – co do zakresu raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie postanowieniem z dnia 2 stycznia 2023 r., znak: WOOŚ-I.4220.1992.2022.JC, stwierdził potrzebę przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko i określił zakres raportu ooś.

Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie opinią z dnia 28 grudnia 2022 r. znak. LU.ZZŚ.2.4360.399.2022.AP, stwierdziło, że przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko i sporządzenie raportu nie jest wymagane, ponieważ jest brak negatywnego wpływu przedmiotowego przedsięwzięcia na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, o których mowa w ustawie Prawo Wodne.

Nie otrzymano opinii od Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ostrowi Mazowieckiej, co zgodnie z art. 78 ust. 4 ooś traktuje się jako brak zastrzeżeń.

Biorąc pod uwagę powyższe opinie, Wójt Gminy Nur postanowieniem znak: GGP.6220.4.2022 z dnia 09.01.2023 r., nałożył na wnioskodawcę obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, w tym sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko z podaniem jego zakresu, następnie kolejnym postanowieniem znak: GGP.6220.4.2022 z dnia 09.01.2023 r. zawiesił postępowanie o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. „Budowa drogi wojewódzkiej nr 694 na terenie gminy Nur” do czasu przedłożenia przez wnioskodawcę raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. W tym samym dniu zostało wywieszone na tablicy ogłoszeń w tut. Urzędzie Gminy oraz w sołectwie Nur i opublikowane w Biuletynie Informacji Publicznej obwieszczenie o wydaniu postanowienia o zawieszeniu postępowania do czasu przedłożenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

Za pismem przewodnim w dniu 3 lipca 2023 r. wnioskodawca przedłożył do tut. Urzędu raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na budowie drogi wojewódzkiej nr 694 na terenie gminy Nur w ilości 4 egz.

W związku z uzupełnieniem przez wnioskodawcę dokumentacji o przedmiotowy raport, ustała przyczyna zawieszenia postępowania, a zatem na podstawie art. 97 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego, postanowieniem znak: GGP.6220.4.2022 z dnia 18.07.2023 r. Wójt Gminy Nur podjął zawieszone postępowanie i przy piśmie z dnia 18.07.2023 r. przedłożył raport o oddziaływaniu na środowisko w/w przedsięwzięcia do Regionalnego Dyrektora  Ochrony Środowiska w Warszawie celem uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ostrowi Mazowieckiej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sokołowie Podlaskim. Obwieszczeniem z dnia 18.07.2023 r. wywieszonym na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy Nur, w sołectwie Nur, a także w opublikowanym w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy Nur, Wójt Gminy Nur zawiadomił strony postępowania o podjęciu zawieszonego postępowania.

Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie zawiadomieniem z dnia 2 sierpnia 2023 r. znak. LU.ZZŚ.2.4360.399.2022.AP, z uwagi na wcześniejsze postanowienie, w którym nie stwierdzono potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko uznał, że nie ma podstawy prawnej do uzgodnienia warunków realizacji dla przedmiotowego przedsięwzięcia.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Ostrowi Mazowieckiej nie wniósł zastrzeżeń (milczący akcept). 

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie, po uzyskaniu uzupełnień raportu,  postanowieniem, znak:WOOŚ-I.4221.198.2023.AST.5 z dnia 11 kwietnia 2024r. (data wpływu 12.04.2024 r.) uzgodnił  warunki  realizacji  przedsięwzięcia,  które  zostały uwzględnione w niniejszej decyzji.

W związku z art. 30 ustawy ooś Wójt Gminy Nur zapewnił możliwość udziału społeczeństwa w postępowaniu, w ramach którego przeprowadzana była ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Na podstawie art. 33 ust. 1 w/w ustawy organ prowadzący postępowanie obwieszczeniem GGP.6220.4.2022 z dnia 15 kwietnia 2024 r podał do publicznej wiadomości informacje o przystąpieniu do przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, wszczęciu postępowania, przedmiocie decyzji, która ma być wydana w sprawie, organie właściwym do wydania decyzji oraz organach właściwych do wydania opinii, możliwościach zapoznania się z niezbędną dokumentacją sprawy oraz o miejscu, w którym jest ona wyłożona do wglądu, możliwości składania uwag i wniosków, sposobie i miejscu składania uwag i wniosków, wskazując jednocześnie 30-dniowy termin ich składania, oraz organie właściwym do rozpatrzenia ewentualnych uwag i wniosków. W wyznaczonym terminie, tj. od 16.04.2024 r do 17.05.2024 r. nie wpłynęły żadne wnioski i zastrzeżenia.

Obwieszczeniem, znak: GGP.6220.4.2022 z dnia 22 maja 2024 r. Wójt Gminy Nur zawiadomił strony postępowania o prawie zapoznania się z zebranymi materiałami i możliwością złożenia końcowego oświadczenia przed wydaniem decyzji.  W terminie zakreślonym przez Organ nie wpłynęły żadne wnioski i zastrzeżenia.

Dokonana analiza przedłożonych dokumentów wykazała, że jest to przedsięwzięcie zaliczone zgodnie z art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko może być wymagane oraz których realizacja zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 2 wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Planowane przedsięwzięcie zalicza się do rodzajów przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 62 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839 ze zm.)

Planowana inwestycja zlokalizowana będzie poza granicami obszarów podlegających ochronie na mocy ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r. poz. 1336, ze zm., zwana dalej „uoop"). Fragment projektowanego odcinka drogi wojewódzkiej nr 694, na długości ok. 300 m w rejonie ul. Małkińskiej oraz odcinek kanalizacji deszczowej przebiegają w otulinie Nadbużańskiego Parku Krajobrazowego. Planowany nowy przebieg DW 694 zlokalizowany jest poza obszarami Natura 2000. Natomiast odcinek kanalizacji deszczowej, odprowadzającej wody do rzeki Bug, zlokalizowany jest w granicach obszarów Natura 2000: Dolina Dolnego Bugu PLB 140001 i Ostoja Nadbużańska PLH140011. Najbliżej planowanej drogi znajdują się korytarze ekologiczne: Dolina dolnego Bugu, zlokalizowany w odległości około 0,8 km od planowanej inwestycji (odcinek kanalizacji deszczowej w korytarzu) oraz Lasy Mielnickie - Puszcza Biała, zlokalizowany w odległości około 1,2 km

Przedsięwzięcie dotyczy budowy nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 694 na terenie gminy Nur (obwodnicy Nura), łączącego odcinek od drogi krajowej nr 63 do drogi wojewódzkiej nr 694 oraz rozbudowy i przebudowy istniejącego odcinka drogi wojewódzkiej nr 694 (Szosy Ciechanowieckiej) wraz z budową i przebudową niezbędnej infrastruktury technicznej. Łączna długość przedmiotowych odcinków dróg (droga wojewódzka i drogi podrzędne) wyniesie do 4,0 km. W bezpośrednim rejonie projektowanej inwestycji nie występują zbiorniki i cieki naturalne. Najbliżej zlokalizowanym ciekiem naturalnym jest rzeka Bug, około 900 m na południe od nowego przebiegu DW694. Wariantem wskazanym do realizacji jest wariant nr 1. Powierzchnia zajęta pod inwestycję (pas drogowy) wynosi: do 140 000 m2. W wariancie tym uwzględniono dodatkowo rozbudowę istniejącego odcinka Szosy Ciechanowieckiej. Jak wynika z raportu ooś, wody opadowe z projektowanej drogi wojewódzkiej nr 694, dróg poprzecznych oraz dodatkowych jezdni będą odprowadzane poprzez projektowane rowy przydrożne do zbiorników retencyjnych. Wody opadowe będą retencjonowane w projektowanych zbiornikach, a następnie odprowadzane do odbiorników poprzez system przepompowni deszczowych. Zbiorniki retencyjne zaprojektowano w najniższych miejscach niwelety terenu. Zbiorniki retencyjne zlokalizowano około km 0+180 (ZR-1), km 1+190 (ZR-2) oraz w km 0+350 rozbudowywanej szosy Ciechanowieckiej  (ZR-3). Wody opadowe lub roztopowe z rozbudowywanej szosy Ciechanowieckiej na odcinku od ul. Drohiczyńskiej do km 0+375 .Na tym odcinku zostanie wykonany szczelny system kanalizacji deszczowej, którym wody opadowe i roztopowe będą odprowadzane do rzeki Bug. Wody opadowe lub roztopowe ze zbiorników retencyjnych będą odprowadzane do następujących odbiorników: ze zbiornika zlokalizowanego około km 0+180 (ZR-1) do istniejącego rowu przydrożnego drogi wojewódzkiej nr 694, ze zbiornika zlokalizowanego około km 1+190 (ZR-2) do projektowanego rowu przydrożnego drogi wojewódzkiej nr 694, a następnie do zbiornika zlokalizowanego około km 0+350 rozbudowywanej szosy Ciechanowieckiej, ze zbiornika ZR-3 poprzez projektowany system kanalizacji deszczowej do rzeki Bug.

W związku z brakiem możliwości grawitacyjnego odprowadzenia wód opadowych lub roztopowych zgromadzonych w zbiornikach retencyjnych do odbiorników, zaprojektowano przepompownie wód deszczowych. System odwodnienia będzie wyposażony w osadniki zawiesin. Planuje się też wykonanie odcinków kanalizacji deszczowej.

Otoczenie  w/w inwestycji stanowią tereny zabudowane oraz tereny rolnicze, zadrzewienia i zakrzewienia.
Realizacja przedsięwzięcia wiąże się z usuwaniem drzew i krzewów.

W fazie realizacji przedsięwzięcia bezpośredni wpływ rozbudowy przedmiotowego skrzyżowania
na walory krajobrazowe będzie krótkotrwały, ograniczony do czasu budowy. Wpływ budowy związany będzie przede wszystkim z prowadzeniem robót w projektowanym nowym pasie drogowym oraz z czasowym zajęciem terenów sąsiadujących (drogi dojazdowe, zaplecza budowy, bazy materiałowej itp.). Roboty budowlane będą związane ze wzmożonym lokalnie ruchem pojazdów, w tym ciężkiego sprzętu budowlanego. Budowa drogi oraz rozbudowa odcinka istniejącej Szosy Ciechanowieckej spowoduje zmianę sposobu użytkowania terenuz rolniczego na drogę. Mając na uwadze potrzebę zachowania i ochrony walorów przyrodniczo – krajobrazowych do wycięcia przewidziano tylko drzewa i krzewy bezwzględnie kolidujące z projektowanym pasem rozbudowywanej drogi. Natomiast podczas eksploatacji zostaną ostatecznie utrwalone, rozpoczęte na etapie budowy podziały nowych wnętrz i struktur krajobrazowych. Postrzeganie nowopowstałych składników krajobrazu uzupełnione zostanie przez widok pojazdów poruszających się drogą. Na odcinku około 3 km przedmiotowa droga będzie stanowić nowy element antropogeniczny w krajobrazie – dotychczas użytkowany jako pola uprawne. Analizowana inwestycja przebiega przez krajobraz przyrodniczo-kulturowy typu wiejskiego (rolniczego) oraz mozaikowego. Nowa droga będzie w nim dominowała. Proces adaptacji drogi w krajobrazie wraz z ustaleniem nowej równowagi przyrodniczej na analizowanych obszarach, będzie postępował wraz z sukcesją roślinności naturalnej. Ponadto niezwiązana bezpośrednio z drogą zieleń towarzysząca zabudowie w znacznym stopniu wtapia drogę w otoczenie i jednocześnie odgradza ją wizualnie od terenów sąsiadujących.

Analizowano dwa warianty inwestycyjne. W wariancie 1 trasa projektowanej drogi została poprowadzona w śladzie zbliżonym do wyznaczonego w Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego gminy Nur. Początek trasy zaprojektowano na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 63 (włączenie do istniejącego ronda), koniec trasy to projektowane skrzyżowanie z istniejącym odcinkiem drogi wojewódzkiej nr 694. W wariancie 2 przebieg drogi w początkowym odcinku zaprojektowano na południe od wariantu 1. Pozostały przebieg obu wariantów zaprojektowano jako wspólny. Różnice wariantu 2 w stosunku do wariantu 1 obejmują rozwiązania geometryczne na początkowym odcinku, rozwiązania skrzyżowań, lokalizację zbiornika ZB-3 oraz sposób odprowadzenia wód opadowych i roztopowych. Powierzchnia zajęta pod inwestycję (pas drogowy) będzie większa w wariancie 1 do 140 000 m2, w porównaniu do 115 000 m2 w wariancie 2. Różnica ta wynika jednak z innego systemu odwodnienia, w którym w wariancie 1 uwzględniono dodatkowo w porównaniu do wariantu 2 rozbudowę istniejącego odcinka Szosy Ciechanowieckiej. Na tym odcinku w wariancie 1 zostanie wykonany szczelny system kanalizacji deszczowej, którym wody opadowe i roztopowe będą odprowadzane do rzeki Bug. Oznacza to uporządkowany sposób odprowadzania wód przez szczelny system, wyposażony w urządzenia ochrony środowiska. Dodatkowo na tym odcinku zostanie wykonany chodnik oraz odcinek jezdni, co niewątpliwie wpłynie na bezpieczeństwo, zwłaszcza mieszkańców. Wariantem proponowanym przez wnioskodawcę i jednocześnie najkorzystniejszym dla środowiska jest wariant 1.

W wariancie 1 zaprojektowano budowę nowej drogi jednojezdniowej o szerokości 7,0 m. Początek opracowania to istniejące skrzyżowanie typu rondo z drogą krajową nr 63, koniec opracowania: km 2+539,70 skrzyżowanie typu rondo z drogą wojewódzką nr 694 (ul. Szosa Ciechanowiecka). Projektowana trasa od miejsca włączenia do istniejącego ronda biegnie w kierunku wschodnim po istniejącym ciągu DW 694, a następnie odbija w kierunku północnym przez tereny użytkowane rolniczo. Droga przecina ul. Czyżewską (droga gminna) i prowadzi w kierunku wschodnim do istniejącej drogi wojewódzkiej nr 694 (ul. Szosa Ciechanowiecka. Szerokość pasa drogowego jest zmienna i umożliwia odpowiednie ukształtowanie wysokościowe jezdni, lokalizację dodatkowych jezdni oraz infrastruktury towarzyszącej. W rejonie skrzyżowań projektowana droga będzie oświetlona. Z uwagi na planowaną komunikację publiczną projektowana droga została wyposażona w zatokę postojową dla autobusów. Odwodnienie realizowane będzie przez system rowów i kanalizacji deszczowej prowadzących wody opadowe i roztopowe do zbiorników retencyjnych. Wody opadowe i roztopowe po podczyszczeniu w osadnikach substancji ropopochodnych odprowadzane będą do istniejących rowów oraz poprzez system kanalizacji deszczowej do rzeki Bug. Na odcinku objętym opracowaniem projektowane są następujące skrzyżowania z drogami publicznymi: około km 0+000,00 – skrzyżowanie typu rondo z drogą krajową nr 63 (w ramach zadania przewidziano wyłącznie rozbudowę istniejącego wschodniego wlotu), około km 0+811,67 – skrzyżowanie typu rondo z drogą gminną (ul. Czyżewska) wraz z wlotami, około km 2+539,70– skrzyżowanie typu rondo
z drogą wojewódzką nr 694 (ul. Szosa Ciechanowska) wraz z wlotami.

W ramach inwestycji zaprojektowano budowę sieci uzbrojenia terenu związanych z prowadzeniem ruchu drogowego: kanalizacja deszczowa, oświetlenie, kanał technologiczny.

W buforze planowanej inwestycji stwierdzono dwa typy siedlisk przyrodniczych wymienionych w Załączniku I Dyrektywy Siedliskowej 92/43/EWG: kod 3150 Starorzecza i naturalne eutroficzne zbiorniki wodne ze zbiorowiskami z Nympheion, Potamion i 91E0 Łęgi wierzbowe, topolowe, olszowe i jesionowe (Salicetum albae, Populetum albae, Alnenion glutinoso-incanae) i olsy źródliskowe. Oba znajdują się w dolinie Bugu. W rejonie planowanego przedsięwzięcia na podstawie przeprowadzonej inwentaryzacji przyrodniczej nie stwierdzono obecności gatunków roślin wymienionych w Załączniku II Dyrektywy 92/43/EWG. W ramach przeprowadzonej inwentaryzacji na analizowanym terenie nie stwierdzono obecności chronionych gatunków grzybów i porostów.

W badanym buforze stwierdzono trzy gatunki częściowo chronionych trzmieli: ogrodowego, ziemnego i kamiennika. Owady pojawiają się w poszukiwaniu pokarmu lub przemieszczają się z innych sąsiednich obszarów. Dlatego też nie można „przypisać” ich do jednego konkretnego miejsca występowania. Nie odnaleziono gniazd trzmieli na terenie inwestycji. Na zadrzewionej skarpie Bugu w Nurze stwierdzono chronionego częściowo ślimaka winniczka. W czasie prowadzonych prac terenowych w starorzeczu i jego sąsiedztwie stwierdzono 4 gatunki płazów takich jak: ropucha szara, żaba trawna, żaba jeziorkowa, żaba wodna. Wszystkie objęte są częściową ochroną gatunkową. Zbiornik stanowi zarówno miejsce godów, rozrodu jak również przebywania poza sezonem rozrodczym płazów. Na badanym obszarze obejmującym teren inwestycji stwierdzono łącznie 48 gatunków ptaków, w tym 32 gatunki lęgowe i prawdopodobnie lęgowe. Część ptaków zalatujących związana jest z obecnością rzeki Bug. Należą do nich m.łn: brzegówka, czaple siwa i biała, rybitwa rzeczna, mewa śmieszka, piskliwiec, wrona siwa i zimorodek. Cztery gatunki wymienione są w załączniku I Dyrektywy Ptasiej. Są to: bocian biały, dzięcioł średni, rybitwa rzeczna i zimorodek.
W trakcie prowadzonej inwentaryzacji wykazano łącznie 18 gatunków ssaków objętych ochroną gatunkową. Dwa wymienione są w załączniku II Dyrektywy Siedliskowej: bóbr europejski oraz wydra europejska.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że realizacja inwestycji przy uwzględnieniu założeń Raportu ooś oraz wskazanych w niniejszej decyzji warunków nie będzie miała znacząco negatywnego wpływu na środowisko przyrodnicze, w tym na przedmioty ochrony w/w obszarów Natura 2000 Dolina Dolnego Bugu PLB140001 i Ostoja Nadbużańska PLH140011 oraz że nałożone warunki zminimalizują oddziaływanie przedsięwzięcia. W wyniku prowadzonych prac nie nastąpi znaczące pogorszenie stanu populacji gatunków chronionych i ich siedlisk. Populacje gatunków chronionych pozostaną w regionie stabilne. Nie przewiduje się znacząco negatywnego wpływu inwestycji zarówno na etapie realizacji, jak i eksploatacji przedsięwzięcia na przedmioty ochrony obszarów Natura 2000 Dolina Dolnej Narwi PLB140014 i Puszcza Biała PLB140007. 

Zapewnienie nadzoru podczas wykonywania prac zagwarantuje prawidłowy przebieg działań ochronnych w stosunku do flory i fauny, jak również pozwoli reagować „na miejscu” na sytuacje nieprzewidziane. Prowadzenie prac pod nadzorem przyrodniczym zminimalizuje zagrożenie wystąpienia strat w środowisku przyrodniczym. Kontrola terenu pod nadzorem przyrodniczym przed przystąpieniem do prac przygotowawczych pozwoli ograniczyć do minimum szkody wśród gatunków podlegających ochronie oraz wyegzekwować stosowanie przepisów prawa z zakresu ochrony gatunkowej. Zgodnie z uoop oraz rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt (Dz. U. z 2022 r. poz. 2380, ze zm.), w stosunku do dziko występujących zwierząt objętych ochroną, obowiązuje szereg zakazów. Regionalny Dyrektor lub Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska mogą wydać decyzję zezwalającą na czynności podlegające zakazom, w trybie i na zasadach określonych w/w ustawą. 
W przypadku gatunków objętych ochroną ścisłą, gatunków ptaków oraz gatunków wymienionych w załączniku IV dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory muszą być spełnione konieczne wymogi nadrzędnego interesu publicznego, w tym wymogi o charakterze społecznym lub gospodarczym lub wymogi związane z korzystnymi skutkami o podstawowym znaczeniu dla środowiska.

Wnikliwa analiza możliwości realizacji planowanych działań w kontekście przepisów dotyczących ochrony gatunkowej i możliwości uzyskania derogacji leży w gestii Inwestora. Jednocześnie informuje się, że zgodnie z art. 131 pkt 14 uoop, kto bez zezwolenia lub wbrew jego warunkom narusza zakazy w stosunku do roślin, zwierząt lub grzybów objętych ochroną gatunkową podlega karze aresztu lub grzywny.

Oszczędne korzystanie z terenu w sposób zapewniający maksymalną ochronę istniejących zadrzewień i łąk ma na celu ochronę okolicznej flory i fauny. Zabezpieczenie zgodnie ze sztuką ogrodniczą drzew i krzewów przewidzianych do adaptacji zapewni zachowanie drzewostanu i krzewów w dobrym stanie i ograniczy późniejsze straty w roślinności. 

Zaplecza budowy, bazy materiałowe oraz tymczasowe drogi technologiczne należy lokalizować poza terenami charakteryzującymi się najwyższą wrażliwością przyrodniczą; co najmniej 50 metrów od brzegów rzeki (dla zapobiegania bezpośredniemu skażeniu wód płynących przez substancje chemiczne, ropopochodne, odpady itp.) a także oddziaływaniu na wody przez ich zmącenie (spływy zawierające np. cząstki gliny, piasku).

Potencjalne oddziaływanie przedmiotowego przedsięwzięcia wiązać się będzie przede wszystkim z etapem budowy, dlatego w celu ochrony środowiska należy:  w celu minimalizacji potencjalnych zagrożeń dla wód powierzchniowych i podziemnych i gruntu właściwą organizację placu budowy, zastosowanie sprawnego technicznie sprzętu oraz natychmiastowe podjęcie działań uniemożliwiających rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w przypadku sytuacji awaryjnej (np. wycieku oleju) i powiadomienie odpowiednich służb, wyposażyć placu budowy w sorbenty mogące usunąć zanieczyszczenia w przypadku wycieku w sytuacji awaryjnej, niewykonywanie napraw i konserwacji sprzętu budowlanego na placu budowy, organizację zaplecza budowy z wykorzystaniem nawierzchni twardej, słabo przepuszczalnej (np. płyty betonowe, kostka brukowa, mieszanka mineralno-asfaltowa itp.), w razie konieczności wyposażenie zaplecza budowy w przenośną toaletę, której zawartość będzie regularnie wywożona przez upoważnione do tego podmioty, utrzymywanie dróg dojazdowych w stanie ograniczającym pylenie, transport materiałów sypkich pojazdami wyposażonymi w opończe ograniczające pylenie, selektywne gromadzenie odpadów powstających na placu budowy w wyznaczonym miejscu i przekazywanie ich uprawnionym podmiotom, w celu ograniczenia uciążliwości dla mieszkańców prowadzenie prac budowlanych w porze dnia (w godzinach 6 do 22), w przypadku odkrycia przy prowadzeniu robót przedmiotu, co do którego zaistnieje przypuszczenie, że jest on zabytkiem, należy zaprzestać wszelkich prac w rejonie znaleziska a także zabezpieczyć go (wraz z miejscem znalezienia) przy użyciu dostępnych środków oraz powiadomić 
odpowiednie służby ochrony zabytków, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

W celu ochrony zwierząt wskazano konieczność zastosowania odpowiednich zabezpieczeń wykopów mogących powstać podczas realizacji inwestycji. W celu ograniczenia śmiertelności zwierząt mogących występować na terenie inwestycji, nakazano umożliwić zwierzętom ucieczkę z terenu robót, a w razie konieczności ich przeniesienie w dogodne siedliska. Wskazana konieczność  przepustów umożliwi migrację, wędrówki oraz dyspersję osobnikom przemieszczającym się na duże odległości. Usuwanie drzew i krzewów poza okresem lęgowym lub w tym okresie pod nadzorem ornitologicznym pozwoli uniknąć
niepokojenia gniazdujących ptaków, a także ograniczy ich śmiertelność.

Ponadto, na podstawie przeprowadzonej inwentaryzacji przyrodniczej w rejonie planowanej inwestycji zaleca się podjąć następujące działania mające na celu ochronę okolicznej flory i fauny.

W zakresie szaty roślinnej, na etapie realizacji inwestycji należy oszczędnie korzystać z terenu w sposób zapewniający maksymalną ochronę istniejących zadrzewień i łąk poprzez: maksymalne wykorzystanie istniejących dróg przy planowaniu dojazdów, ograniczenie do niezbędnego minimum przejazdów ciężkiego sprzętu przez tereny łąk,

Drzewa rosnące w bliskim sąsiedztwie prac budowlanych należy zabezpieczyć przed przypadkowym, mechanicznym uszkodzeniem w następujący sposób: wykopy lokalizować w odległości co najmniej 2 m od pnia, prace w obrębie korzeni wykonywać ręcznie, przy głębokich wykopach wykonać ekrany zabezpieczające (zgodnie z zasadami pielęgnacji drzew) - nie obcinać korzeni szkieletowych, gdyż grozi to zachwianiem statyki drzewa (jeżeli jest to niemożliwe do uniknięcia należy dokonać korekty korony drzewa w celu zachowania statyki), przy wykonywaniu wykopów podczas upałów maksymalnie skrócić okres narażenia korzeni na przesuszenie, przycięte korzenie zabezpieczyć preparatami grzybobójczymi, odkryte korzenie wpuścić głębiej i zabezpieczyć przed wysychaniem lub przed przymrozkami, wykopy w pobliżu drzew niezwłocznie zasypywać (szczególnie podczas upałów prace powinno się prowadzić odcinkami aby skrócić do minimum okres narażenia korzeni na utratę wilgoci), teren wokół drzew dojrzałych wygradzać, przy czym optymalnym obszarem jest powierzchnia równa rzutowi korony (natomiast przy drzewach o małych średnicach koron, powierzchnia ogrodzona powinna obejmować obszar o średnicy równej dwukrotnej średnicy korony), odpowiednio zabezpieczyć pnie drzewa w obrębie placu budowy (powinny  zostać oszalowane matami słomianymi, folią pęcherzykowatą, deskami lub oponami, aby wykluczyć ich uszkodzenie. Osłona z desek wokół całego pnia (o wysokości przynajmniej 1,5 m) powinna być umieszczona tak, aby dolna część desek opierała się na podłożu. Oszalowanie należy opasać drutem bądź taśmą), w przypadku wystąpienia zagrożenia uszkodzeń korony drzew należy podjąć działania zabezpieczające, polegające na podwiązywaniu gałęzi narażonych na uszkodzenia, wykonywaniu dodatkowych osłon (ekranów) pomiędzy realizowanym budynkiem, a drzewem i/lub wykonanie cięć redukujących rozmiary korony, należy wykluczyć składowanie materiałów oraz postój ciężkiego sprzętu budowlanego w obrębie korzeni i koron, co powoduje nieodwracalne zmiany fizykochemiczne struktury gleby.

Przy tworzeniu zieleni towarzyszącej zaleca się w jak największym stopniu wykorzystywać rodzime gatunki drzew liściastych (m.in. dąb szypułkowy i bezszypułkowy, lipa drobnolistna, klon zwyczajny, jawor, grab, brzoza brodawkowata).

W zakresie fauny, na etapie projektowania oświetlenia zaleca się stosowanie lamp sodowych lub diodowych dających tzw. „ciepłe” widmo świetlne, ograniczające przywabianie owadów nocą, należy utrzymywać w sprawności technicznej urządzenia ochrony środowiska zabezpieczające przed uwolnieniem do lokalnej sieci hydrologicznej zanieczyszczeń z pasa drogowego, teren robót należy zabezpieczać poprzez „wyposażanie” wykopów w pochylnie umożliwiające wyjście owadom i małym zwierzętom, race budowlane (zwłaszcza ich wstępną fazę - karczowanie drzew i krzewów) przeprowadzić poza okresem lęgowym ptaków  (po 15 sierpnia a przed 15 marca) lub w sezonie lęgowym pod nadzorem specjalisty ornitologa, przy wykonywaniu wszelkich prac mogących ingerować w siedliska rozmnażania się płazów (zbiorniki wodne) oraz bezpośrednie ich otoczenie (miejsce przebywania płazów w okresie poza godowym) należy zapewnić nadzór ekspercki, należy wykonać przepusty, które będą pełnić funkcję przejść dla zwierząt.

Na etapie eksploatacji (w przypadku prowadzenia prac remontowych i utrzymaniowych) oraz w przypadku ewentualnej likwidacji analizowanego zamierzenia, również należy przestrzegać ww. zaleceń, dobierając je odpowiednio do zakresu prowadzonych prac.

Zastosowane źródła światła typu LED uniemożliwi owadom kontakt z rozżarzoną żarówką (żarówki te nie nagrzewają się) zalecono użycie tego rodzaju oświetlenia. Ponadto zastosowanie oświetlenia LED jest korzystniejsze w kontekście ochrony środowiska z racji tego, że wymaga zdecydowanie mniej energii elektrycznej.

Uprzątnięcie i rekultywowanie terenu zdegradowanego oraz obsianie mieszanką traw terenu, po zakończeniu prac, zapewni rozwój bioróżnorodności i zachowanie terenu biologicznie czynnego w dobrej kulturze. Wykorzystanie rodzimych gatunków drzew liściastych przy tworzeniu zieleni towarzyszącej stanowić będzie dodatkowo schronienie dla zwierząt.

W trakcie realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia wystąpi emisja substancji do powietrza oraz hałasu, spowodowane eksploatacją sprzętu budowlanego i środków transportu. Uciążliwości związane z realizacją planowanej inwestycji będą okresowe i ustąpią po zakończeniu prac budowlanych. W celu zminimalizowania w/w emisji w sentencji niniejszej decyzji wprowadzono odpowiednie warunki.

Na etapie eksploatacji planowana inwestycja nie będzie źródłem zorganizowanej emisji substancji do powietrza, natomiast źródłami emisji niezorganizowanej będą pojazdy mechaniczne poruszające się po terenie inwestycyjnym. Przeprowadzona w raporcie ooś analiza rozprzestrzeniania się substancji w powietrzu wykazała, że podczas eksploatacji przedmiotowej inwestycji dopuszczalne poziomy substancji w powietrzu zostaną dotrzymane.

Z przedłożonej dokumentacji wynika, iż planowana inwestycja nie będzie powodowała istotnego oddziaływania na klimat.

W czasie eksploatacji przedmiotowego przedsięwzięcia głównymi źródłami emisji hałasu będą pojazdy poruszające się po terenie inwestycji. Przeprowadzona w raporcie ooś analiza oddziaływania w zakresie emisji hałasu wykazała, że eksploatacja planowanego przedsięwzięcia nie wpłynie w sposób istotny na stan klimatu akustycznego w jej rejonie i nie spowoduje przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku.

W sentencji niniejszej decyzji wskazano warunki określające sposób ochrony środowiska gruntowo-wodnego przed zanieczyszczeniem.

Zgodnie z podziałem dokonanym w Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2016 r. poz. 1911 ze zm.)), przedmiotowa inwestycja zlokalizowana jest w obrębie jednolitych części wód powierzchniowych o nazwie Bug od Kołodziejki do Broku” o kodzie: PLRW200021266759 i typie abiotycznym: wielka rzeka nizinna (21). Rozpatrywana jednolita część wód powierzchniowych posiada status naturalnej części wód. Ocena stanu JCWP - zły. Celem środowiskowym dla JCWP jest osiągniecie dobrego stanu ekologicznego (możliwość migracji organizmów wodnych na odcinku cieku istotnego - Bug w obrębie JCWP) i dobrego stanu chemicznego wód. Ocena ryzyka nieosiągnięcia celów środowiskowych jest zagrożona. Uzasadnienie odstępstwa: brak możliwości technicznych. W zlewni JCWP występują presje: komunalna, przemysłowa, rolnictwo. W programie działań zaplanowano działania obejmujące przegląd pozwoleń wodnoprawnych na wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi przez użytkowników w zlewni JCWP z uwagi na zagrożenie osiągnięcia celów środowiskowych, zgodnie z ustawą Prawo wodne, mające na celu ograniczenie tej presji tak, aby możliwe było osiągnięcie wskaźników zgodnych z wartościami dobrego stanu. W programie działań zaplanowano także wszystkie możliwe działania mające na celu ograniczenie presji rolniczej tak, aby możliwe było osiągnięcie wskaźników zgodnych z wartościami dobrego stanu. Z uwagi jednak na czas niezbędny dla wdrożenia działań, a także okres niezbędny, aby wdrożone działania przyniosły wymierne efekty, dobry stan będzie mógł być osiągnięty do roku 2027. Pukawka, kod PLRW200017266729, typ (17)- potok nizinny piaszczysty. Rozpatrywana jednolita część wód powierzchniowych posiada status naturalnej części wód. Ocena stanu JCWP - zły. Celem środowiskowym dla JCWP jest osiągniecie dobrego stanu ekologicznego i dobrego stanu chemicznego wód. Ocena ryzyka nieosiągnięcia celów środowiskowych jest zagrożona. Uzasadnienie odstępstwa: brak możliwości technicznych oraz dysproporcjonalne koszty. Z uwagi na niską wiarygodność oceny i związany z tym brak możliwości wskazania przyczyn nieosiągnięcia dobrego stanu brak jest możliwości zaplanowania racjonalnych działań naprawczych. Zaplanowanie i wdrożenie jakichkolwiek działań będzie generowało nieuzasadnione koszty. 

W związku z tym w JCWP zaplanowano działanie mające na celu rozpoznanie rzeczywistego stanu ekologicznego przeprowadzenie monitoringu badawczego. W przypadku potwierdzenia złego stanu po 2 latach wprowadzone zostanie działanie mające na celu rozpoznanie jego przyczyn. Takie etapowe postępowanie pozwoli na racjonalne zaplanowanie niezbędnych działań i zapewnienie ich wymaganej skuteczności. Termin osiągnięcia celów środowiskowych wyznaczono do 2021 r.

Analizowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest w obszarze Jednolitych Części Wód Podziemnych (JCWPd) oznaczonych kodem PLGW200055, która charakteryzuje się dobrym stanem ilościowym i dobrym stanem chemicznym. Celem środowiskowym dla JCWPd jest dobry stan chemiczny i dobry stan ilościowy. Osiągnięcie celów środowiskowych oceniono jako niezagrożone. JCWPd znajduje się w obszarze wyznaczonym do poboru wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi oraz w obszarze przeznaczonym do ochrony siedlisk lub gatunków, gdzie utrzymanie lub poprawa stanu jest ważnym czynnikiem w ich ochronie. Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza obszarami Głównych Zbiorników Wód Podziemnych. Uwzględniając charakter, skalę i lokalizację przedsięwzięcia oraz planowane rozwiązania techniczne chroniące środowisko, nie przewiduje się negatywnego oddziaływania przedmiotowej inwestycji na stan jednolitych części wód, obszarów chronionych oraz na realizację celów środowiskowych określonych w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły”. 

Przeprowadzona w raporcie ooś analiza oddziaływania w zakresie gospodarki wodno-ściekowej i ochrony wód wykazała, że przy zachowaniu warunków określonych w sentencji niniejszej decyzji, realizacja, eksploatacja i likwidacja przedmiotowej inwestycji nie będzie miała negatywnego wpływu na środowisko gruntowo-wodne oraz na wody powierzchniowe i podziemne.

W przedłożonej dokumentacji omówiono gospodarkę odpadami w trakcie realizacji i funkcjonowania planowanego przedsięwzięcia, zgodną z obowiązującym przepisami prawa. W związku z tym odstąpiono od nałożenia warunków realizacji przedsięwzięcia w ww. zakresie. Można ocenić, że gospodarka odpadami prowadzona w ramach przedmiotowej inwestycji nie będzie miała negatywnego wpływu na środowisko.

Ze względu na charakter planowanego przedsięwzięcia, a także jego lokalizację, nie stwierdzono możliwości wystąpienia transgranicznego oddziaływania.

Zgodnie z przedłożoną dokumentacją na terenie przedsięwzięcia i w jego otoczeniu nie występują zabytki chronione na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Nie stwierdza się konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji o których mowa w art. 72 ust. 1 ustawy ooś, biorąc pod uwagę w szczególności następujące okoliczności:

1) posiadane dane na temat planowanego przedsięwzięcia i elementów przyrodniczych środowiska objętych zakresem przewidywanego oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko pozwalają wystarczająco ocenić jego oddziaływania na środowisko i ustalić warunki jego realizacji;

2) ze względu na rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia oraz jego brak powiązania z innymi przedsięwzięciami w chwili obecnej nie istnieje możliwość ponadnormatywnego kumulowania się oddziaływań tego przedsięwzięcia z innymi przedsięwzięciami zlokalizowanymi poza terenem Inwestycyjnym;

3) nie stwierdzono możliwości negatywnego oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000 oraz pozostałe formy ochrony przyrody.

Biorąc pod uwagę skalę, charakter i zakres przedsięwzięcia oraz po przeanalizowaniu rodzajów i skali przewidywanych oddziaływań z nim związanych, stwierdzono, że w związku z realizacją i eksploatacją przedsięwzięcia nie wystąpi znaczące negatywne oddziaływanie na środowisko. Ewentualne uciążliwości wynikające z realizacji przedmiotowego zamierzenia będą występowały punktowo, krótkotrwale (jedynie podczas wykonywania robót budowlanych) i nie będą powodowały zagrożenia niedotrzymania standardów środowiska poza terenem robót. Na etapie eksploatacji inwestycja nie będzie stanowić źródła znaczących negatywnych oddziaływań.

Mając na uwadze powyższe należy uznać, że planowane przedsięwzięcie nie będzie w sposób znaczący negatywnie oddziaływać na środowisko.

Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji.

  

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ostrołęce, za pośrednictwem Wójta  Gminy  Nur w terminie czternastu dni od dnia jej doręczenia.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydal decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

Zgodnie z art. 72 ust. 3 decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o których mowa w ust. 1, oraz zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1a. Złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia następuje w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, z zastrzeżeniem ust. 4 i 4b. Złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia może nastąpić w terminie 10 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, o ile strona, która złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, lub podmiot, na który została przeniesiona ta decyzja, otrzymali, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 3, od organu, który wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, stanowisko, że realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz że aktualne są warunki realizacji przedsięwzięcia określone w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub postanowieniu, o którym mowa w art. 90 ust. 1, jeżeli było wydane. Zajęcie stanowiska następuje w drodze postanowienia uwzględniającego informacje na temat stanu środowiska i możliwości realizacji warunków wynikających z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

 

Otrzymują:

1.      Zarząd Województwa Mazowieckiego reprezentowany przez Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Warszawie
w imieniu którego występuje pełnomocnik Karol Dworakowski, przedstawiciel Biura Projektów LH Engineering Sp. Z o. o.
Al. Jerozolimskie 142B, 02-305 Warszawa

2.      Strony postępowania, zgodnie z art. 49 Kpa,

3.      Aa

Do wiadomości:

1.      Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie,

2.      Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Ostrowi Mazowieckiej ,

3.      Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, Regionalny Zarząd  Gospodarki Wodnej w Sokołowie Podlaskim

 

Załącznik 1 do decyzji GGP.6220.4.2022
z 26.07.2024r. o środowiskowych uwarunkowaniach

 

CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA

Przedmiotem inwestycji jest budowa nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 694 na terenie gminy Nur, na odcinku od drogi krajowej nr 63 do drogi wojewódzkiej nr 694 (Szosy Ciechanowieckiej) oraz rozbudowa i przebudowa istniejącego odcinka drogi wojewódzkiej nr 694 (Szosy Ciechanowieckiej) wraz z budową i przebudową niezbędnej infrastruktury technicznej. Łączna długość przedmiotowych odcinków dróg (droga wojewódzka i drogi podrzędne) wyniesie do 4,0 km. 

Inwestycja zlokalizowana jest na obszarze województwa mazowieckiego, w powiecie ostrowskim, w Gminie Nur.

Przedsięwzięcie obejmuje wykonanie prac inwestycyjnych: wykonanie rozbiórek nawierzchni i elementów drogowych znajdujących się w granicach inwestycji, budowę odcinka drogi klasy G łączącej drogę krajową nr 63 z drogą wojewódzką nr 694 (ul. Szosa Ciechanowiecka), budowę skrzyżowania z drogą gminną 
(ul. Czyżewska), budowę skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 694 (ul. Szosa Ciechanowiecka), rozbudowę i przebudowę ul. Szosa Ciechanowiecka, budowę przepustów, budowę zbiorników retencyjnych, budowę kanalizacji deszczowej, budowę oświetlenia, budowę kanału technologicznego, budowę i przebudowę kolidujących sieci i urządzeń infrastruktury technicznej, wycinkę kolizyjnej zieleni, nasadzenia, urządzenie trawników i zieleńców, budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, wykonanie elementów stałej organizacji ruchu.

W wariancie 1 zaprojektowano budowę nowej drogi jednojezdniowej. Początek opracowania to istniejące skrzyżowanie typu rondo z drogą krajową nr 63, koniec opracowania: skrzyżowanie typu rondo z drogą wojewódzką nr 694 (ul. Szosa Ciechanowiecka).

Projektowana trasa od miejsca włączenia do istniejącego ronda biegnie w kierunku wschodnim po istniejącym ciągu DW 694, a następnie odbija w kierunku północnym przez tereny użytkowane rolniczo. Droga przecina ul. Czyżewską (droga gminna) i prowadzi w kierunku wschodnim do istniejącej drogi wojewódzkiej nr 694 (ul. Szosa Ciechanowiecka).

Szerokość pasa drogowego jest zmienna i umożliwia odpowiednie ukształtowanie wysokościowe jezdni, lokalizację dodatkowych jezdni oraz infrastruktury towarzyszącej. W rejonie skrzyżowań projektowana droga będzie oświetlona.

Odwodnienie realizowane będzie przez system rowów i kanalizacji deszczowej prowadzących wody opadowe i roztopowe do zbiorników retencyjnych. Wody opadowe i roztopowe po podczyszczeniu w osadnikach substancji ropopochodnych odprowadzane będą do istniejących i projektowanych rowów oraz poprzez system kanalizacji deszczowej do rzeki Bug.

Podstawowe parametry techniczne:

-       kategoria drogi: droga wojewódzka,

-       klasa trasy głównej: droga zbiorcza (G);

-       klasy dróg poprzecznych: D, L, Z;

-        podstawowa prędkość projektowa: 70 km/h,

-       prędkość miarodajna na dojeździe do ronda: 50-60 km/h,

-       szerokość jezdni: 7,00 m,

-       kategoria ruchu drogi głównej: KR3,

-       kategoria ruchu dróg poprzecznych i dodatkowych jezdni: KR1, KR2 i KR3.

-       nawierzchnia z betonu asfaltowego.

Załączniki

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 31 lipca 2024 13:21
Dokument wprowadzony do BIP przez: Monika Franczuk
Ilość wyświetleń: 164
31 lipca 2024 13:25 (Monika Franczuk) - Dodanie załącznika [decyzja_srodowiskowa_obwodnica_3.pdf] do dokumentu. (Dokument opublikowany)
31 lipca 2024 13:23 (Monika Franczuk) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
31 lipca 2024 13:22 (Monika Franczuk) - Dodanie załącznika [zawiadomienie_obwieszczenie.pdf] do dokumentu. (Dokument opublikowany)